Що нового

в освітній сфері

20 листопада

Президент повідомив, що в 2025 році всі школярі харчуватимуться безоплатно

Харчування в закладах освіти України

Співпраця з органами громадського самоврядування

Нещодавно Президент Володимир Зеленський під час виступу у Верховній Раді анонсував, що харчування в закладах середньої освіти з 2025 року стане безоплатним для всіх учнів, а не лише для початкової школи, як зараз. Президент також представив депутатам План стійкості.

«Зокрема, цьогоріч ми запровадили для всіх наших українських діточок із 1-го до 4-го класу школи безплатне харчування. Я доручив уряду забезпечити в наступному році безплатне харчування для всіх наших українських школярів. Це важливо зробити», — акцентував Володимир Зеленський.

Нині безоплатне харчування в школах отримують учні 1–4-х класів. Кожен має право на сніданок чи обід. 2 млрд грн коштів на харчування розподіляла влада громад між комунальними закладами освіти.

До повномасштабного вторгнення безкоштовними сніданками чи обідами школярів забезпечували з місцевих бюджетів, зокрема учнів-пільговиків.

Окрім того, під час виступу Президент анонсував старт у 2025 році Програми підтримки освіти для дітей ветеранів. Володимир Зеленський наголосив, що сьогодні 2200 українських ветеранів вже здобули нову освіту в центрах професійно-технічної підготовки.

За інформацією НУШ

20 листопада

Освітяни можуть долучитися до конференції щодо управління стресом у школах

Управління стресом у школах

Циклограма засідань педагогічної ради

29 листопада освітня фундація Go Global проведе конференцію «Робимо сильних сильнішими. Якою має бути школа, чутлива до психічного здоров’я». Конференція буде цікава освітянам, які працюють над впровадженням ініціатив із підтримання ментального здоров’я в школах України.

Відповідно до результатів дослідження освітньої фундації Go Global, проведеного в кінці минулого року, 75 % дітей мають когнітивні прояви стресу, а 54 % вчителів зіштовхнулися з професійним вигоранням.

Під час події будуть розглянуті наступні теми:

  • «Стрес-менеджмент для керівників закладів освіти» — інструменти для управління стресом у школах;
  • «СЕН як частина освітнього процесу» — інтерактивна подорож у світ соціально-емоційного навчання, що допоможе відчути силу підтримки на власному досвіді;
  • «Стабілізація психоемоційного стану під час навчання» — практики та елементи арттерапії, які стануть незамінним інструментом для вчителів та учнів.

Окрім того, протягом конференції учасники дізнаються про дієві практики соціально-емоційного навчання, стабілізації психоемоційного стану та стрес-менеджменту та про результати проєкту «Впровадження моделі школи, чутливої до психічного здоров’я».

До заходу також доєднаються:

  • представники Міністерства освіти і науки України;
  • вчителі та психологи, які впроваджують модель «Школи, чутливої до психічного здоров’я» у своїх навчальних закладах;
  • директори та представники адміністрацій шкіл;
  • експерти в галузі психічного здоров’я та освіти;
  • тренери — практичні психологи та вчителі, які проведуть майстеркласи.

Долучитися до онлайн-конференції можна 29 листопада о 10:00 за посиланням

За інформацією GoGlobal

20 листопада

Україна взяла участь у Конференції ООН щодо змін клімату

Конференція ООН зі зміни клімату

Проєктна діяльність учнів

Наразі триває 29-та Конференція ООН зі зміни клімату (COP29) щодо  питань екології та сталого розвитку. Учасниками Конференції стали понад 190 країн світу. Окрему увагу на заході надали ролі освіти у формуванні екологічно свідомого суспільства та в досягненні глобальних цілей зі зменшення впливу на клімат.

На СОР29 українську систему освіти представляв перший заступник міністра освіти і науки України Євген Кудрявець. Він брав участь у панельній дискусії на тему освіти для кліматичних дій та в зустрічі міністрів щодо людського розвитку та екологізації освіти.

«Екологічні проблеми від війни, яку розв’язала росія, не локалізуються тільки в Україні. Понад 6,5 тисяч злочинів проти довкілля — це загроза для всього світу. Та попри всі руйнування, за підтримки партнерів ми зможемо build back greener. У сфері освіти вже є приклади такої співпраці — зокрема, у межах програми LEARN за підтримки Світового банку ми інтегруємо екологічні принципи як в інфраструктурні проєкти, так і в освітні програми. На СОР29 закликаємо до співпраці й інших, адже долаючи наслідки війни, можна також сприяти вирішенню глобальних екологічних викликів, спричинених росією», — зауважив представник МОН.

Україна також визначає важливість освіти в процесі глобальної екологічної трансформації. Саме тому МОН впроваджує наступні рішення для поліпшення освіти і стимулювання зеленої трансформації:

  • Зміст освіти: екологічна компетенція є однією з 10 основних компетентностей для життя за НУШ. Знання про екологію і сталий розвиток інтегруються не лише в природничі дисципліни, а й через інші предмети, такі як література, математика, мистецтво та технології. Для підвищення якості викладання екологічної освіти впроваджується «зелена» програма для навчання вчителів в межах програми LEARN, яку підтримує Світовий банк.
  • Інфраструктурні рішення: завдяки програмі LEARN — будівництво укриттів, закупівля автобусів для перевезення дітей у школи здійснюватиметься з урахуванням екологічних норм та буде спрямовано на мінімізацію негативного впливу на довкілля. У межах проєкту ми вдосконалюємо підхід до будівництва захисних споруд, орієнтуючись на їхню максимальну енергетичну ефективність. Уже цього тижня Світовий банк зробить перший внесок в держбюджет, тож НУШ отримає стабільний фонд підтримки на 3 роки.
  • Ініціативи з енергоефективності: МОН реалізує проєкт «Уроки енергоефективності», який інтегрує теми енергоефективності в навчальні програми з 4 по 11 класи. Планується розробити цифрову платформу для підвищення обізнаності учнів про енергозбереження. Цей проєкт реалізується в межах програми LEARN та є прикладом адаптації наших освітніх політики до викликів війни.
  • «Зелені» рішення у відбудові освітньої інфраструктури: одним із прикладів є проєкт «Архітектурна трансформація шкіл», який пропонує п'ять архітектурних рішень для відбудови навчальних закладів з урахуванням, зокрема, екологічних критеріїв та багатофункціональності.

Окрім того, МОН закликає міжнародних партнерів підтримати Україну в процесі відбудови з огляду на «зелені» принципи, інвестувати в нашу систему освіти. Завдяки співпраці, можна подолати наслідки війни і водночас зменшити негативний вплив на довкілля і вирішити глобальні екологічні виклики.

Джерело: МОН

19 листопада

Долучайтеся до громадського обговорення порядку прийому до закладів вищої освіти

Порядок прийому до закладів вищої освіти

Про Держстандарт профільної середньої освіти

У Міністерстві освіти і науки опублікували до громадського обговорення проєкт Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2025 році.

Відповідний документ містить усю необхідну інформацію про особливості перебігу вступу в наступному році, строки та етапи проведення вступної кампанії для майбутніх вступників на бакалаврат, у магістратуру та аспірантуру.

Згідно зі змістом проєкту, вступ до закладів вищої освіти на бакалаврат відбуватиметься на підставі результатів національного мультипредметного тесту. Кількість і структура тестів НМТ залишається другий рік поспіль незмінною.

Обов’язковими будуть тести з трьох предметів: української мови, математики, історії України, а один предмет вступник обиратиме з поданого переліку: українська література, географія, біологія, фізика, хімія, англійська, німецька, французька, іспанська мова.

Щодо вступників на мистецькі та спортивні спеціальності, то вони складатимуть не лише НМТ, але й творчий конкурс у закладі вищої освіти.

Для вступу до закладу освіти можна буде використовувати результати НМТ 2022, 2023 або 2024 року чи матурального іспиту. Усі вступники у 2025 році братимуть участь у конкурсному відборі з використанням однакового розрахунку конкурсного бала.

Окрім того, вступники будуть допускатись до конкурсного відбору на бюджетні місця в разі наявності конкурсного бала не менше ніж 130. Проте для спеціальностей «Міжнародні відносини», «Публічне управління та адміністрування», «Право», «Міжнародне право», «Стоматологія», «Медицина», «Педіатрія», «Медична психологія», «Фармація (за спеціалізаціями)» конкурсний бал не може бути менше ніж 150 балів.

Свої зауваження, коментарі та пропозиції до проєкту наказу можна надсилати у формі порівняльної таблиці у форматі .docx до 03 грудня 2024 року на електронну адресу: [email protected]. Контактна особа: Андрій Охрімовський.

Результати громадського обговорення опублікують на сайті МОН не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення. 

За інформацією МОН

19 листопада

Скільки мінімально балів необхідно набрати з кожного предмета НМТ?

Кількість балів за НМТ для вступу

Про Держстандарт профільної середньої освіти

Для того щоб отримати можливість брати участь у конкурсному відборі до закладів вищої освіти, вступники мають набрати мінімально можливу кількість тестових балів з кожного предмета НМТ.

Відповідні порогові бали визначають у Міністерстві освіти і науки України.

Однак очікується, що у 2025 році, як і у 2024 році, для подолання порогових значень і участі в конкурсному відборі учасникам НМТ достатньо буде надати 15% правильних відповідей з кожного предмета. Нагадаємо, що у 2023 році вступникам достатньо було надати 10% правильних відповідей, і порогові бали були трохи нижчими.

Таким чином, аби отримати по 100 рейтингових балів за кожен предметний блок, вступникам 2025 року достатньо отримати:

  • 5 балів з математики, іноземної мови, фізики;
  • 6 балів — з хімії;
  • 7 балів — з української мови, української літератури, географії та біології;
  • 8 балів — з історії України.

Якщо вступник набере хоча б такий порогові бали з кожного предмета, то зможе отримати оцінку в шкалі 100–200 балів і матиме можливість вступати до закладів вищої освіти.

Якщо ж учасник НМТ отримає тестовий бал, менший за встановлений мінімальний, хоча б з одного предмета НМТ з чотирьох, він не матиме права брати участь у вступній кампанії 2025 року.

Переведення тестових балів у рейтингову шкалу 100–200 балів відбувається на підставі таблиць переведення тестових балів з кожного предмета НМТ, які розміщено в Порядку прийому.

За матеріалами Освіта.юа

19 листопада

У Верховній Раді ухвалили держбюджет на 2025 рік

Держбюджет на 2025 рік

Співпраця з органами громадського самоврядування

У Верховній Раді затвердили законопроєкт про державний бюджет на 2025 рік у другому читанні.

Таку інформацію зазначив заступник голови Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк.

Як він зауважив, у документі передбачено рекордні видатки на рівні 3,94 трильйона гривень.

«З них видатки на оборону становлять 2,22 трильйона гривень», — акцентував народний депутат.

Саме тому стратегічними пріоритетами бюджету на наступний рік залишаються обороноздатність та безпека країни.

Проте видатки на освіту складуть 194,3 мільярди гривень, що становить на 35% більше, ніж два роки тому — 143,3 мільярди гривень. 

Відповідно до цього збільшиться фінансування на пріоритетні напрями, а саме — на укриття у школах виділено вчетверо більше коштів ніж 2024 року — 6,2 млрд грн. Завдяки укриттям діти зможуть повернутися до очного і безпечного навчання. На закупівлю шкільних автобусів передбачено 1,6 млрд грн. 

Щодо коштів на реформу Нової української школи, то в 2025 році бюджет становить 2,15 млрд грн. Коштом субвенції вдасться закупити обладнання, засоби навчання для шкіл, а також забезпечити професійний розвиток учителів.

540 млн грн субвенції передбачено на навчально-практичні центри в закладах профтехосвіти, а також на лабораторії й майстерні у фахових коледжах.

Окрім того, у бюджеті закладено 55,6 млрд грн  на фінансування фахової передвищої і вищої освіти. На фінансування науки спрямовано 3,3 млрд грн.

Також передбачено кошти на наступні напрями: 

  • Харчування учнів початкових класів — 2,9 млрд грн;
  • Харчоблоки — 960 млн грн;
  • Протипожежний захист — уперше виділено кошти в розмірі 500 млн грн;
  • Доплата вчителям (1000 грн з 1 січня 2025 року і 2000 грн з 1 вересня 2025 року) — 12 млрд грн.

За інформацією МОН

19 листопада

Кращі практики ОМС у сфері освіти: Підгаєцький ЗДО «Журавлик»

Про дошкільний заклад

Підгаєцький заклад дошкільної освіти «Журавлик» відкрито 10.08.1990 р. Проєктна потужність закладу — 225 дітей, 12 груп. Оскільки частину приміщення орендує початкова школа та ІРЦ, то реальна наповнюваність закладу 165 дітей. На сьогоднішній день функціонують 9 груп, з яких чотири групи — інклюзивні. Для формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності у дітей з ООП в нашому закладі обладнана ресурсна кімната, в якій асистенти вихователя займаються з дітьми. 

Кадрове забезпечення — 49 працівників.

Перелік приміщень закладу дошкільної освіти:

  • 9 групових приміщень
  • музична та фізкультурна зали
  • кабінети директора ЗДО, вихователя-методиста, сестри медичної старшої
  • харчоблок, пральня
  • ресурсна кімната

На території дитсадка є криті павільйони для кожної вікової групи, спортивний майданчик, приміщення котельні.  

 

Матеріально-технічне забезпечення закладу

Упродовж останніх років за сприяння ОМС в ЗДО проведено:

  • капітальний ремонт туалетних кімнат у всіх вікових групах,
  • заміну вікон та дверей,
  • закуплено нові дитячі меблі у всі вікові групи,
  • капітальний ремонт паливної системи та заміну котлів
  • встановлено підлогове покриття в найпростішому укритті (підвальному приміщені).

Щороку проводиться поточний ремонт харчоблоку та групових приміщень. 

Плани по модернізації матеріально-технічної бази

Мета закладу — створити середовище, що забезпечуватиме удосконалення якості освітньої діяльності та підвищуватиме якість дошкільної освіти. Наразі є потреба придбати комп’ютерну техніку в кожну вікову групу, м’які ігрові модулі, а також ігрові споруди на дитячі майданчики. 

Відповідно до санітарно-гігієнічних та інженерно-технічних вимог необхідно провести ремонт сходових кліток, які ведуть в укриття. 

18 листопада

В Україні посилюється дефіцит вчителів

Поширення дефіциту вчителів України

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

Нині панує загальносвітовий тренд — нестача вчителів, який в Україні ще й підсилюється під впливом повномасштабної війни. 

Саме тому ГС «Освіторія» провела масштабне дослідження «Вчителі України: кадровий потенціал», яке тривало понад рік. Мета дослідження — оцінити поточний стан вчительства в Україні та спрогнозувати потребу у вчителях до 2030 року. 

До опитування було залучено понад 10 000 учителів та студентів педагогічних спеціальностей, а багатоетапний дослідницький проєкт включив у себе кабінетне, кількісне та якісне дослідження.

Відповідно до результатів дослідження, вчителів стає дедалі менше. Найзначніших втрат учительський склад зазнав із початком повномасштабного вторгнення: за цей час він скоротився на 12%, тобто майже на 40 тисяч педагогів.

Зокрема, вчительський склад поступово стає старшим. Середній вік українських педагогів, за результатами опитування, становить 45 років, а понад 30% вчительського складу — педагоги передпенсійного та пенсійного віку. За останні 5 років кількість молодих учителів до 30 зменшилась у 1,6 раза. Це майже 15 000 молодих педагогів.

Також опитування показало, що понад 40% учителів налаштовані піти з професії до 2030 року. Менш ніж половина вчителів задоволені своєю роботою.

Окрім того, важливою частиною дослідження є математичне моделювання потреби у вчителях. Навіть за умови відсутності соціальних потрясінь (як-от повномасштабне вторгнення) додаткова потреба у вчителях все одно існувала би і збільшувалася б щороку. 

Автори дослідження дійшли таких висновків, що за всіх обмежень моделі нестача вчителів очевидна: навіть за умови наповнення класів відповідно до норм законодавства до 2030 року прогнозований брак учителів становитиме, імовірно, 108 тисяч. Разом із тим, в Україні наявний потенціал до поповнення вчительських лав, а у звіті надані рекомендації експертів, як із ним працювати.

Детальніше ознайомитися зі скороченою версією результатів дослідження можна в прикріпленому документі.

За інформацією Освіторії

18 листопада

Долучайтеся до громадського обговорення проєкту щодо асистента дитини з ООП

Діяльність асистента дитини з ООП

ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок

У Міністерстві освіти і науки висунули на громадське обговорення проєкт Положення про асистента дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти, розроблений відповідно до доручення Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля від 22.07.2024 № 21725/1/1-24 та з метою підготовки проєктів нормативно-правових актів стосовно дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами, необхідних для реалізації Закону України від 6 червня 2024 року № 3788-ІX «Про дошкільну освіту».

Відповідний проєкт визначає наступні складові:

  • принципи діяльності, 
  • основні функції (обов'язки) асистента дитини з особливими освітніми потребами, 
  • порядок та умови його допуску до освітнього процесу, 
  • вимоги до асистента, 
  • основні правила перебування асистента дитини з особливими освітніми потребами та його участі в освітньому процесі. 

Свої коментарі, зауваження та пропозиції до проєкту Положення можна надсилати в довільній формі до 03 грудня 2024 року на електронну адресу: [email protected]. Контактна особа для надання консультацій: Новосад Валентина.

Результати громадського обговорення будуть розміщені на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.

За матеріалами МОН

17 листопада

Затверджено модель проведення НМТ у 2025 році

Модель проведення НМТ-2025

Співпраця з органами громадського самоврядування

Президент України підписав закон, яким встановлено модель проведення національного мультипредметного тесту в 2025 році.

Відповідно до затвердженого документа, вступні випробування на програми бакалавра включатимуть тестування з чотирьох навчальних предметів.

Три предмети НМТ будуть обов’язковими: «Українська мова», «Математика», «Історія України».

Зокрема вступник зможе обрати один предмет на власний вибір. Серед переліку таких предметів: «Іноземна мова», «Біологія», «Географія», «Фізика», «Хімія» або «Українська література».

Конкурсний відбір на навчання буде здійснюватися за результатами вступних випробувань 2022–2025 років.

Ухвалення цього законопроєкту дозволить МОН винести на громадське обговорення Порядок прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2025 році, яким керуватимуться заклади освіти при прийомі вступників на навчання.

Джерело: Освіта.юа

17 листопада

Шкільні автобуси повинні бути обладнані місцями для дітей з ООП

Шкільні автобуси з місцями для дітей з ООП

ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України про «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання шкільних автобусів», уряд ухвалив обов'язковість закупівлі автобусів зі спеціально обладнаними місцями для дітей з особливими освітніми потребами.

У документі зазначено наступні оновлення:

  • кількість місць має відповідати кількості дітей з ООП, які належать до відповідних груп та здобувають освіту в закладах дошкільної і загальної середньої освіти в територіальній громаді;
  • у разі відсутності дітей з ООП, які навчаються в громаді, розпорядники субвенції забезпечують придбання щонайменше одного автобуса, спеціально обладнаним місцями для перевезення маломобільних груп населення, місцями для супровідників та крісел колісних;
  • для шкіл, де навчається щонайменше одна дитина з ООП, обов’язково здійснюється придбання шкільних автобусів, обладнаних не менш ніж двома пасажирськими місцями для перевезення маломобільних груп, двома пасажирськими місцями для супровідників, а також не менше ніж два місця для крісел колісних.

Окрім того, раніше уряд виділив 1,2 мільярда гривень на придбання шкільних автобусів у 2024 році. Кошти розподілено між 22 областями відповідно до потреб у підвезенні учнів. Завдяки цьому фінансуванню та співфінансуванню з місцевих бюджетів уже було закуплено понад 400 автобусів.

За інформацією МОН

17 листопада

Як заклади освіти мають реагувати на заяви про булінг

Випадки булінгу в закладах освіти

Співпраця з органами громадського самоврядування

Булінг у шкільному середовищі є проблемою, яка має серйозний вплив на розвиток дітей та їхній психоемоційний стан. Наслідки булінгу можуть бути відчутними протягом усього життя людини, тому важливо вчасно і правильно реагувати на ситуації, де є ознаки цькування дітей. 

Першими, хто може і має реагувати на прояви булінгу, це адміністративний, педагогічний та технічний персонал закладів освіти. Саме тому для освітян розробили інструкцію з практичними рекомендаціями щодо того, як ефективно виявляти, попереджувати та реагувати на випадки булінгу в школах.

Булінг — це агресивна поведінка, спрямована на приниження, залякування або завдання психологічної чи фізичної шкоди іншій людині, найчастіше в умовах, коли агресор має перевагу в силі чи статусі. 

Мета булінгу — домінування над іншою людиною та спричинення почуття страху або неповноцінності. Це явище може проявлятися в різних формах, зокрема через словесні образи, фізичне насильство, соціальну ізоляцію, поширення чуток та кібербулінг.

Серед основних характеристик булінгу:

  • повторюваність (систематичність);
  • дисбаланс сил (є кривдник і є потерпілий); 
  • дії або бездіяльність, які шкодять одній зі сторін.

Для того щоб протидіяти булінгу, потрібно використовувати превентивний загальношкільний підхід. Адже булінг — це проблема всієї школи, а не тільки окремих учнів.

Тому поза школою всі батьки та діти мають бути ознайомлені з інформаційними матеріалами щодо основних понять про булінг та способи реагування на нього  Учні мають розуміти, що булінгу в школі не місце. Працювати зі цькуванням варто ще до того, як його помітили чи зафіксували перші випадки в колективі.

Зі свого боку вчителі мають відігравати роль довіреної особи, до якої дитина може звернутися не тільки в разі булінгу зі сторони однолітків, а й зі сторони дорослих. Вони також мають реагувати на будь-які підозри чи звернення від дітей, оскільки дуже часто школярі бояться розповісти про справжню серйозність ситуації через страх осуду чи погіршення ситуації.

Нещодавно на платформі АІКОМ з’явилася кнопка «Повідомити про булінг», яка дає можливість швидко повідомити про булінг анонімно чи відкрито для дітей, а для закладів освіти оперативно реагувати на такі звернення та підтримувати контакт із представниками поліції.

Візьміть у роботу просвітницьку програму для учнів «Свідомий користувач медіапростору»

Кожен заклад освіти має щоденно перевіряти свій обліковий запис на платформі АІКОМ. У разі надходження заяви є два шляхи роботи з нею:

  • Якщо є відкрита заява: ознайомтеся з текстом та відповідно до Порядку реагування на випадки булінгу потрібно скликати комісію. Використовуйте інформацію, зазначену дитиною або її батьками / іншими законними представниками, суто в інтересах дитини. Комісія ухвалює рішення, яких заходів ужити, щоб допомогти учнівству, а також, якщо потрібно, залучає шкільного психолога та поліцію. 
  • Якщо є анонімна заява: ознайомтеся з текстом та дійте відповідно до наявної інформації. Якщо зазначено клас, у якому трапився булінг, то можна провести урок із психологом для цього класу та додатково обговорити з вчителями заходи щодо поліпшення атмосфери в класі. Якщо клас не зазначено, то можна провести антибулінгові заходи для всієї школи. Світова практика протидії булінгу показує, що саме заходи всередині школи дають найкращі результати в протидії цькуванню.

Після цього необхідно заповнити розділ «Коментарі», щоб повідомити поліцію про заплановані та реалізовані кроки щодо вирішення конкретної ситуації. 

Важливо, що через 24 години після створення заяви дитиною чи батьками / іншими представниками, її автоматично буде відправлено в обласне управління ювенальної поліції, яке залежно важкості ситуації відреагує згідно з чинним законодавством.

За інформацією МОН

16 листопада

Долучайтеся до відзначання Міжнародного дня толерантності

Міжнародний день толерантності

16 листопада відзначається Міжнародний день толерантності, який було запроваджено у 1995 році за рішенням ЮНЕСКО. Це було пов’язано із ухваленням Декларації принципів терпимості, в основу якої закладено положення, проголошені в Загальній декларації прав людини.

Насамперед толерантність — це повага до людської індивідуальності, визнання основоположних прав і свобод людини та громадянина, прийняття та правильне розуміння різноманіття культур та форм самовираження.

Проте важливо не плутати толерантність із поступкою, поблажливістю, відмовою від своїх переконань, байдужістю. Толерантність є ознакою впевненості у собі та усвідомленні надійності власних морально-етично-громадянських позицій.

Розвивати толерантність серед дітей є одним із важливих факторів під час виховання. Як правило, «маленьким людям» намагаються прищепити доброту, сприяють розвитку емпатії. Бо ніхто з нас не народжується толерантним — це культурна звичка, яка формується з дитинства або яку ми самостійно формуємо в дорослому житті.

Дітей потрібно вчити не просто бути «такими як всі», а, поважаючи інших, висловлювати свою точку зору та відстоювати власну позицію. Саме тому ЮНЕСКО пропонує відзначати День толерантності у школах і вищих навчальних закладах усіх країн-членів ООН.

15 листопада

«Школа супергероїв»: лікарняні вчителі обговорили розвиток освіти для дітей на лікуванні

Розвиток проєкту "Школа супергероїв"

ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок

11–12 жовтня 2024 року в Києві провели IV Всеукраїнську конференцію лікарняних вчителів «Школи супергероїв» — удруге онлайн. 

До заходу долучилися понад 120 лікарняних вчителів із 17 освітніх осередків України, щоб обмінятися досвідом й обговорити вектор розвитку державної установи «Школа супергероїв».

Серед учасників конференції була перша леді України Олена Зеленська. Також на заході виступили міністр освіти і науки України Оксен Лісовий, засновниця «Школи супергероїв» та заступниця міністра освіти і науки України Євгенія Смірнова, команда Фундації Олени Зеленської, голова піклувальної ради ДУ «Школа супергероїв», інтерв’юерка і ведуча «1+1 Марафон» Наталія Мосейчук, народний депутат, член піклувальної ради України Сергій Колебошин, засновниця ГО «Освіторія» Зоя Литвин, освітня й політична діячка Лілія Гриневич, партнери, донори та активісти.

Цьогоріч також були проведені панельні дискусії з експертами, педагогами, учнями-супергероями разом з батьками, під час яких обговорювались важливість безперервної освіти, особливості підготовки освітян, які працюють з маленькими пацієнтами, а також перспективи подальшого навчання. 

У 2024 році «Школа супергероїв» почала пілотний проєкт надання освітніх послуг у психіатричних відділеннях дитячих лікарень та ініціювала зміни у законодавстві, відповідно до яких з 2024 року в Школі можуть викладати вчителі спеціальної освіти.

Окрім того, у перший день конференції для учасників провели тренінги з домедичної допомоги. Лікарняні вчителі змогли дізнатися більше про те, як зупинити критичну кровотечу та про реанімаційні дії з відновлення дихання.

Як зауважили в МОН, ДУ «Школа супергероїв» створено рішенням уряду (постанова Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2021 р. № 1160 «Деякі питання забезпечення організації та надання освітніх послуг дітям, які перебувають на стаціонарному лікуванні або яким надається реабілітаційна допомога», у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2024 р. № 1115) за ініціативою Офісу Президента, Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України та за підтримки першої леді України.

Проєкт «Школа супергероїв» дає можливість забезпечувати право на освіту дітям, які перебувають на лікуванні або реабілітації в закладах охорони здоров’я. У кожному освітньому центрі Школи діють дошкільні групи, початкові класи, запроваджено модель «репетитор від держави» для здобувачів освіти 5–11 класів, працює практичний психолог. Сучасні освітні простори працюють у 13-ти містах України і планується відкриття нових закладів. 

За інформацією МОН

15 листопада

МОН продовжує співпрацю з Польщею щодо ідентичності українських учнів за кордоном

Навчання українських школярів у Польщі

Співпраця з органами громадського самоврядування

У Варшаві відбулася чергова польсько-українська зустріч, учасником якої став перший заступник міністра освіти і науки України Євген Кудрявець, а також державна секретарка Міністерства національної освіти Республіки Польща Йоанна Муха.

Міністерство освіти і науки на постійній основі співпрацює з урядом Польщі, для того щоб створити умови для збереження національної ідентичності українських учнів, які тимчасово перебувають у Польщі.

Метою цієї зустрічі було продовження напрацювання шляхів підтримки суботніх / недільних шкіл та освітніх організацій у Польщі для факультативного викладання українознавчих предметів. Окрему увагу також надали можливості складання випускних іспитів українською мовою та виконанню шкільного обов’язку в Польщі нашими учнями.

«Понад 152 тисячі українських дітей шкільного віку тимчасово перебувають у Польщі через повномасштабний напад росії. З 2024 року вступило в дію польське законодавство, що спонукає українців відвідувати місцеві школи. Для Міністерства освіти і науки України надважливо також, щоб українські учні зберігали свою національну ідентичність та підтримували зв’язок з Україною», — зауважив заступник очільника МОН.

Під час зустрічі було домовлено про співпрацю в наступних напрямах:

  • Налагодження механізму для створення освітніх організацій, суботніх / недільних шкіл для факультативного викладання українознавчих предметів українським учням, які тимчасово перебувають у Польщі, зокрема за участю міжнародних донорів та сприяння уряду Польщі.
  • Вивчення української мови в польських школах як другої іноземної. Таке рішення може ухвалити адміністрація польської школи за наявності звернень від батьків та можливості влаштувати на роботу відповідного вчителя.
  • Фінансування роботи асистентів з міжкультурних зв’язків та підвищення кваліфікації вчителів, які працюватимуть з нашими дітьми в польській освітній системі. На це ЄС виділив грант для Польщі — $125 млн.
  • Запровадження іспитів з української мови: польська сторона створить умови, щоб українська мова була доступна для складання випускного іспиту з польської школи (іспиту «зрілості») з 2026 року.

Як зауважили в МОН, Україна також готова до співпраці: розвивати статус шкіл з польською мовою навчання в Україні, інформування громадян України про потребу виконання шкільного обов’язку в польських школах та дотримуватися законодавства країни перебування.

Джерело: МОН

14 листопада

Значна кількість українських вчителів лишають професію

Зменшення кількості вчителів

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

Понад 40% вчителів в Україні має намір вже до 2030 року змінити професію. При цьому лише половина студентів педагогічних вишів планує працювати у школі найближчими роками.

Такі дані зазначено в результатах масштабного дослідження «Вчителі України: кадровий потенціал» від ГО «Освіторія».

Прогнозується, що до 2030 року брак учителів становитиме ймовірно 108 тисяч педагогів. При цьому ця цифра може бути значно більша.

Зокрема, українські вчителі стають старшими. Середній вік українських педагогів — 45 років, а понад 30% вчительського складу — педагоги передпенсійного та пенсійного віку. Більшість педагогів — жінки (86%).

«З професії стрімко "вимиваються" молоді вчителі до 30 років. За останні роки їх кількість зменшилась більш ніж у 1,6 раза. З 2018 по 2023 рік ми втратили 15 тисяч молодих людей, яких не змогли замінити», — зауважила засновниця «Освіторії» Зоя Литвин.

Відповідно до результатів дослідження, лише половина (47%) вчителів задоволені своєю роботою. Абсолютна більшість педагогів (80%) вважає, що суспільство не цінує їхню працю. При цьому педагоги переважно задоволені стосунками з учнями, колегами та батьками.

Серед основних демотиваторів  педагоги назвали бюрократію, низьку зарплату та велике навантаження. Лише 12% задоволені рівнем заробітної плати, а 94% висловилися за скорочення бюрократичного навантаження як головного мотиватора.

Окрім того, кількість вчителів у містах і селах зменшується. Найзначніших втрат учительський склад зазнав із початком повномасштабного вторгнення: за цей час він скоротився на 12%, або майже на 40 тисяч учителів. Існує також значний розрив між учителями гуманітарних і технічних напрямків.

Як зауважили організатори, дослідження тривало понад рік. До нього були залучені понад 10 тисяч вчителів і студентів педагогічних спеціальностей.

За матеріалами Освіторії

14 листопада

Чи варто вихователям очікувати на підвищення зарплати?

З 2025 року вчителі українських закладів освіти отримуватимуть доплати до зарплати. З 1 січня — по 1000 гривень щомісяця, а з 1 вересня — по 2000 гривень.

При цьому постало питання щодо підвищення оплати праці працівникам галузі дошкілля і позашкілля.

Як повідомив очільник Освітнього комітету Верховної Ради України Сергій Бабак, з державного бюджету не фінансують сферу дошкілля і позашкілля. Тобто Верховна Рада не ухвалює рішень щодо зарплат цих освітян.

«Дошкільну і позашкільну освіту фінансує місцева влада: об'єднані територіальні громади, міста, області», — зауважив Сергій Бабак.

Порушення мовлення в дітей: що має знати виховательПоказники розвитку мовлення дитини орієнтовні. Кожна дитина має індивідуальні психічні та фізичні особливості. Тому не поспішайте робити висновки на підставі незначних відхилень від загальновстановлених норм.
У кожному дитячому садку є вихованці, які мають порушення мовлення. Проте не в кожному з них є вчитель-логопед, який організує корекційну роботу. Поміркуймо, що слід взяти до уваги вихователю, аби вчасно виявити порушення мовлення в дитини та надати їй необхідну допомогу

Окрім того, нещодавно було ухвалено новий Закон України «Про дошкільну освіту», у якому закладено можливість для місцевої влади платити працівникам дитсадків будь-якого рівня зарплати без прив'язки до чогось.

Документ має набути чинності через рік після ухвалення. Проте народні депутати мають незабаром проголосувати за інше рішення, аби зміни відбулися вже з 1 січня 2025 року.

Раніше повідомлялось, що з 1 січня 2025 року вчителі отримуватимуть щомісячну доплату до зарплати. Таким чином уряд хоче підтримати українських педагогів. 

Джерело: Телеграм-канал Сергія Бабака 

14 листопада

Фінляндія надасть Україні 20 млн євро на освітню реформу

Фінансова допомога від Фінляндії на розвиток освіти

Позапланові перевірки та інституційні аудити: чи будуть у 2024/2025 н.р.

Міністр зовнішньої торгівлі та розвитку Фінляндії Вілле Тавіо оголосив про 20 млн євро на підтримку освітньої реформи в України, а також 500 тисяч євро на реформу шкільного харчування.

Таку інформацію зазначено на сайті МЗС Фінляндії. 

Зокрема, про це Вілле Тавіо заявив на Європейському регіональному форумі шкільного харчування у Києві.

Передбачається, що двосторонній проєкт буде зосереджений на впровадженні реформи загальної середньої освіти. Його підготовлено у співпраці з Міністерством освіти і науки України, Міністерством освіти і культури Фінляндії та Національним агентством з освіти Фінляндії.

Також реформа включатиме розвиток системи соціального захисту учнів і реагування на потреби учнів у психосоціальній підтримці, спричинені війною.

Окрім того, Фінляндія оголосила про підтримку в Україні програми шкільного харчування Всесвітньої продовольчої програми на 500 тисяч євро у 2024 році.

Джерело: Європейська правда

14 листопада

Україна взяла участь у Global Education Meeting

Розвиток освіти в Україні

Співпраця з органами громадського самоврядування

Перший заступник міністра освіти і науки України Євген Кудрявець став учасником Global Education Meeting (GEM). Ця подія проходить у межах G20 і має на меті зміцнити партнерства між країнами для досягнення Цілей сталого розвитку у сфері освіти (SDG4).

Україна входить до складу тих держав, які працюють над досягненням цілей у сфері освіти. Навіть за складних умов війни наша країна прагне забезпечити доступ до освіти та впроваджувати цифрові інноваційні інструменти.

Заступник очільника МОН був спікером основної програми заходу та поділився з учасниками спільноти GEM про непростий досвід України сьогодення. Він також брав участь у панельних дискусіях про забезпечення доступу до освіти та управління і лідерство у сфері.

ТВОЄ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ Онлайн-курс для керівника та педагога. Опануєте чи удосконалите навички роботи з онлайн-інструментами
✔Як працювати у хмарних сховищах даних ✔ Як створювати ілюстровані матеріали ✔ Онлайн-сервіси для ділових комунікацій ✔ Як взаємодіяти у командах та чатах ✔ Як провести нараду чи семінар онлайн ✔

Під час виступу Євген Кудрявець наголосив на важливості допомагати українській системі освіти, яка попри всі виклики продовжує розвиватися та впроваджувати комплексні інноваційні рішення, наприклад, політику «Школа офлайн» з її цифровими інструментами — Palantir і DREAM.

«Участь у Global Education Meeting — це чергова нагода наголосити: українську освіту потрібно підтримувати. Адже досягти глобальних цілей неможливо, якщо принаймні одна країна страждає від агресії та зазнає збитків. Протидія росії має бути нашою спільною справою», — акцентував перший заступник міністра освіти і науки України.

Те, що Україна взяла участь у GEM дуже важливо, адже це можливість заявити про критичні потреби, а також показати напрями, де ми демонструємо експертність. Приклади вдалої реалізації проєктів чи політик часто стають вирішальними в залученні нових інвестицій та партнерств.

За інформацією МОН

13 листопада

Кращі практики органів місцевого самоврядування у сфері освіти: досвід Арцизької громади

Арцизька міська ради, відділ освіти, молоді та спорту, керівництво ліцею ефективно та комплексно вирішують фінансово-економічні питання закладу освіти із залученням учасників освітнього процесу та стейкхолдерів. 

Напрями діяльності:

  • створення в закладі освіти інноваційного простору, комфортного, емоційно привабливого та інтелектуально насиченого освітньо-інформаційного середовища,
  • розбудова індивідуального простору для особистого розвитку кожної дитини,
  • забезпечення індивідуальної освітньої траєкторії професійного розвитку. 

Керівництво  закладу тісно співпрацює із батьківським комітетом, Радою школи, спонсорами, підприємцями громади (І.А. Кедік, Г.І. Терзі, П.І. Бірбінюк., Н.В. Політова) щодо зміцнення навчально-матеріальної бази школи. Тож із 2019 року по теперішній час у закладі відбулися суттєві зміни. 

Що зроблено

  • Проведено ремонт фасаду корпусу початкової школи. До розробки проєкту на конкурсній основі були залучені також батьки та учні. Одеська обласна рада виділила на ремонт 3 млн. гривень (голова Одеської обласної ради Паращенко С.В.). Тепер споруда має вигляд сучасної зразкової школи.  
  • Укладено плиткою та оновлено відмостки шкільного подвір'я. Для цього залучено не тільки бюджетні кошти Арцизької районної ради (голова Арцизької районної адміністрації Парпуланський С.А.), а й спонсорські — загальною сумою 920 тис. гривень. Окрім того, за допомогою спонсора Станєва А.В. оновлено систему освітлення з урахуванням сучасних вимог (18 000 гривень). 

Зміни на шкільній території:

  • доглянуте, завжди чисте подвір'я;
  • зони відпочинку, ігровий та спортивний майданчики з поряд розташованими лавками;
  • нестандартні урни та клумби, що потопають у квітах,
  • квіткові арки, що зустрічають учнів молодшої школи,
  • доріжки, що з'єднують корпуси,
  • паркова зона, яка постійно оновлюється і доповнюється новими саджанцями;
  • дбайливо підстрижені газони.

Усе це вражає кожного, хто заходить на територію школи, та навіть за її межами. Це свідчить про те, що школа, громада й родина спільно прагнуть зробити заклад справжньою затишною домівкою для тих, хто в ньому навчається і працює. 

Територія закладу оточена парканом, на спорудження якого пішло 370 000 грн бюджетних коштів. «Родзинку» паркану — оригінальне фарбування — було реалізовано зусиллями всього шкільного колективу. 

Співпраця з органами громадського самоврядування

Під час капітального ремонту туалетної кімнати для хлопців у корпусі старшої школи враховано інтереси дітей з особливими освітніми потребами та фізичними вадами (витрачено 66 тис. гривень), а поряд зі сходами до корпусу молодшої школи встановлено пандус. 

Такий самовідданий підхід до справи свідчить про бажання навіть у важкий для нашої країни час не опускати руки, рухатися вперед та робити світ кращим. 

Участь у конкурсі

У 2021 році заклад взяв участь у Всеукраїнському громадському огляді-конкурсі стану умов та охорони праці в навчальних закладах Одеської області та посів серед інших закладів-учасників II місце. За грошову винагороду було осучаснено методичний кабінет. 

За цей період:

  • відремонтовано кімнати шкільного музею
  • проведено капітальний ремонт з подальшим обладнанням спортивної зали — виділено  2,5 млн. гривень
  • споруджено котельню з альтернативною формою опалення — залучено в тому числі і спонсорські кошти, загальна сума 600 тис. гривень
  • оформлено клас безпеки та ресурсну кімнату
  • оновлено кабінет психологічної підтримки. 

У 2023 році відремонтовано найпростіше укриття загальною площею 306,1 м2. Його обладнано всім необхідним для перебування дітей під час повітряної тривоги. Розмір матеріальних бюджетних витрат – 2 млн. грн на ремонтні роботи та створення психологічно комфортної обстановки.

У ліцеї триває капітальний ремонт харчоблоку. Його оновлюють у відповідності до сучасних стандартів безпеки (НАССР): замінюють застаріле обладнання, модернізують вентиляцію та електропостачання. 

На території закладу створено Алею Пам'яті загиблим випускникам та батькам учнів нашої школи. Проводимо роботу над створенням Книги Пам'яті. Наш ліцей веде активну волонтерську діяльність.  

Школа завжди повинна йти в ногу з часом, бути конкурентоспроможною, не зупинятися на досягнутому. А отже треба в майбутнє спрямувати свої цілі, працювати спільно, щоб допомогти дітям пізнати світ і людей. Наша мета – виховати таку людину, для якої найвище щастя і задоволення – створювати, заробляти, відкривати!

12 листопада

У ВР хочуть заборонити стороннім особам перебувати на території шкіл

Закрита територія школи

ВЕБІНАР: Команда реагування закладу освіти

Освітній парламентський комітет рекомендував Верховній Раді включити до порядку денного та прийняти за основу законопроєкт, який передбачає, що доступ осіб, які не є учасниками освітнього процесу, на територію та в приміщення шкіл здійснюватиметься виключно з дозволу керівника закладу. Автором законопроєкту стала народна депутатка Юлія Гришина. 

Мета документа — підвищити рівень безпеки в школах. 

Якщо законопроєкт ухвалять, то керівники закладів загальної середньої освіти матимуть визначити правила перебування осіб на території та в приміщеннях шкіл, здійснити дії щодо огородження території закладу освіти, а також облаштувати заклади технічними засобами охорони термінового виклику поліції.

Правила перебування осіб на території та в приміщеннях шкіл ухвалюватимуться педагогічною радою.

Також у законопроєкті пропонується законодавчо заборонити перебування на території та в приміщеннях шкіл осіб з явними ознаками алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння; осіб з небезпечними предметами і речовинами та осіб з тваринами, окрім таких, які використовуються в освітньому процесі.

Як зазначено в документі, для охорони шкіл не зможуть бути залучені особи, які мають непогашену і не зняту судимість та особи, на яких накладено адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з домашнім насильством, булінгом та невиконанням обов’язків щодо виховання дітей. 

За інформацією Освіта.юа

12 листопада

У МОН розповіли про початкові результати політики «Школа офлайн»

Результати політики «Школа офлайн»

Проєктна діяльність учнів

Міністерство освіти і науки України продовжує реалізацію політики «Школа офлайн», яку спрямовано на відновлення доступу до очного навчання для українських школярів та збереження їхньої безпеки в умовах війни. Особливо важливо це в умовах підготовки до зимового періоду. Наразі вже є значні досягнення, а також чітке бачення подальших кроків для поліпшення якості освіти в найбільш вразливих регіонах.

Серед проміжних результатів політики «Школа офлайн»:

  • Укриття — основа безпечного навчання: уряд виділив 7,5 млрд грн на створення й облаштування укриттів для шкіл у прифронтових і прикордонних регіонах. Ці укриття дадуть змогу 100 тис. дітей повернутися до очного навчання в умовах безпеки. 

Нині будують / ремонтують 70 таких об'єктів — усі вони є протирадіаційними укриттями. Окрім того, процес будівництва і звітність громад здійснюється через платформу DREAM, що забезпечує прозорість та мінімізацію бюрократії. Ознайомитися з проєктами можна за покликанням. 

  • Підвезення учнів до шкіл: уже закуплено 402 шкільні автобуси через систему «Prozorro» на загальну суму 1,2 млрд грн. Завдяки новим автобусам учні зможуть безпечно дістатися до шкіл з укриттями та продовжити навчання очно. Важливим моментом є закупівля автобусів, адаптованих для дітей з особливими освітніми потребами.
  • Девайси для якісної дистанційки: станом на вересень доставлено 240 077 девайсів: для вчителів — 99 290; для дітей — 140 787. Це дасть змогу учням, які не можуть відвідувати школу через безпекову ситуацію, продовжувати навчання онлайн.

Найбільше будівнцтв і ремонтів укриттів у Харківській області — 29 об’єктів, у Миколаївській — 26 об’єктів, Запорізькій — 18 об’єктів, Сумській — 15 об’єктів, Дніпропетровський — 15 об’єктів, Чернігівській — 15 об’єктів, Херсонській — 13 об’єктів, Одеській — 9 об’єктів.

Як зауважили в МОН, усі укриття є багатофункціональними й мають зони для навчання, відпочинку та харчування, що дає змогу організувати безпечний освітній простір навіть у складних умовах. Такі укриття потрібні передусім для прифронтових територій, де обстріли можуть розпочатися вже після сигналу повітряної тривоги.

Зокрема, за допомогою партнерства з міжнародною компанією «Palantir» МОН активно використовує дані для аналізу безпекової ситуації й освітньої інфраструктури. Це дає змогу оперативно ухвалювати рішення щодо відновлення навчання в різних регіонах, а також розподіляти ресурси для безпеки дітей і вчителів.

Саме тому уряд затвердив нову методику оцінювання безпеки шкіл, яка передбачає 5 рівнів ризику. Це дасть змогу громадам і уряду точно визначати пріоритети і будувати укриття в тих місцях, де вони найбільш потрібні.

Таким чином відбувається відмова від лінійного підходу, де кількість шкіл дорівнює кількості укриттів. Тепер укриття будуються на основі реальної потреби й доцільності, з огляду на рівень ризику в конкретних громадах.

За новою методикою територіальні громади поділено на п'ять категорій:

  1. Непереборний ризик
  2. Дуже високий ризик
  3. Високий ризик
  4. Помірний ризик
  5. Задовільний рівень безпеки

Перелік громад із зазначеними рівнями ризику можна знайти на дашборді. Ця методика допоможе зосередити зусилля на найбільш вразливих громадах.

Окрім того, у МОН активно працюють над зміцненням інфраструктури шкіл, що дає можливість дітям навчатися в безпечних умовах, зокрема й у зимовий період. У межах комплексної політики «Школа офлайн» уряд разом із міжнародними партнерами продовжує підтримку шкіл, сприяючи їхній підготовці до зимових умов та забезпеченню стабільного освітнього процесу.

З листопада 2024 року ЮНІСЕФ надає 203,35 млн грн для 700 шкіл для поліпшення умов для очного навчання. Кожен заклад отримує по 290 500 грн для поліпшення інфраструктури: утеплення приміщень, закупівлю обладнання, а також ремонт шкільних їдалень в межах національної реформи харчування. Ці кошти дадуть змогу школам проводити навчання в комфортних умовах навіть у зимовий період.

Важливо, що розподіл коштів здійснювався за трьома категоріями:

  • школи на прифронтових територіях з очним навчанням;
  • школи із щонайменше 50 дітьми ВПО, що навчаються очно;
  • єдині у громаді школи з очним навчанням.

Джерело: МОН

12 листопада

Як відбувається впровадження грантової системи в українських вишах?

Впровадження грантової системи в українських вишах

Про Держстандарт профільної середньої освіти

Цьогоріч у сфері вищої освіти відбулося чимало змін. Для вступу до вищого навчального закладу вступники складали НМТ, який містив завдання з чотирьох предметів. Зокрема МОН запровадило державні гранти для абітурієнтів, які не потрапили на бюджет, однак хочуть навчатися в українських закладах вищої освіти. Якщо вони отримали принаймні 150 балів з двох предметів на НМТ, то могли претендувати на державні гранти.

Як повідомив заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький, 91% серед українських абітурієнтів і їх батьків підтримує ідею державних грантів.

За його словами, ідея, яка закладена в грантах і в індивідуальних освітніх траєкторіях, і фактично у всіх речах, які розробляються в МОН щодо вищої освіти, — це ідея суб’єктності студента. Для того, щоб бути реально здобувачем освіти, людина має мати певну суб’єктність. Що це означає? Людина має мати вибір, і, що дуже важливо, — відповідальність за цей вибір.

Відповідно до цього нововведення, фінансування грантів відбувається за рахунок того, що перерозподіляють гроші, які були виділені на звичні бюджетні місця.

«Якщо традиційно в нас було 40 % бюджету, 60 % — контракт, то зараз ми виходимо десь на 50 на 50, а в деяких спеціальностях — насправді вже 60% тих, хто отримує державну підтримку на здобуття своєї освіти. Вона може бути не 100%, не повною, але держава фінансує і вкладає, інвестує в молодих людей саме за тих спеціальностей, які їй потрібні», — наголосив заступник міністра освіти. 

Також він висловив думку, що гранти призведуть до того, що освіта стане дорожчою. Якісна освіта має бути дорогою. Адже порівняно з іншими країнами Європи, вища освіта в Україні коштує дешево, що призводить до недоплати викладачам. Саме тому в нас освіта низької якості, тому що, очевидно, викладачі не особливо зацікавлені. Для цього треба підіймати середню вартість підготовки одного фахівця.

Заступник очільника МОН також розповів, що влада працює над ідеєю: якщо держава тебе замовила, заплатила за твоє навчання, то ти маєш певні обов’язки перед замовником. Тобто держава має запропонувати студенту перше робоче місце після завершення навчання. 

«Отже, бюджетні місця будуть мати в майбутньому певні обов’язки. Грант не матиме обов’язків. Грант — це інвестиція в майбутнє держави, де платник податків каже, що нам потрібно інвестувати в молоду людину. А державне замовлення — це замовлення фахівця для державного сектору. І це означає певні обов’язки того фахівця перед державним сектором», — акцентував Михайло Винницький. 

За інформацією НУШ

11 листопада

Для учнів 5-7 класів розробили програму Шкільних уроків волонтерства

Шкільний урок волонтерства для 5-7 класів

Національно-патріотичне виховання в школі

Міністерство освіти і науки повідомило про створення нової програми Шкільного уроку волонтерства для учнів 5-7 класів.

Шкільний урок волонтерства — освітня ініціатива про основи волонтерства для учнів. Як зауважили в МОН, за минулий навчальний рік 120 000+ учнів відвідали уроки волонтерства. На запит учителів/-ьок на матеріали для молодших школярів було розроблено нову програму уроку. 

Матеріали створено з урахуванням вікових особливостей учнів та методик Нової української школи. Процес навчання наповнений інтерактивними вправами, цікавими роздатковими матеріалами та націлений на взаємодію між учнями.

Відповідні уроки волонтерства можуть проводити:

  • Освітяни: вчителі, педагоги організатори, класні керівники.
  • Молодіжні працівники та активісти, волонтери та благодійники.

Методичні матеріали для таких занять доступні на сайті. На сторінці також розміщено програму для учнів старших класів та новий поглиблений урок про лідерство у волонтерстві. 

Шкільний урок волонтерства розроблений Українською Волонтерською Службою у партнерстві з ЮНІСЕФ Україна, за підтримки Міністерства освіти і науки України та за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва і розвитку Німеччини (BMZ) через державний банк розвитку KfW.

За матеріалами МОН

11 листопада

Не всі освітяни зможуть отримати надбавки до зарплат у 2025 році

Надбавки до зарплат освітян у 2025 році

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

Відповідно до рішення уряду, з наступного року українські вчителі отримуватимуть щомісячну надбавку до основної заробітної плати у розмірі 1000 грн.

Однак доплати отримають не всі освітяни. Таким чином рішення уряду не розповсюджується на вихователів дитячих садків, викладачів закладів професійної-технічної та коледжів.

Таку інформацію зазначив міністр освіти і науки Оксен Лісовий в ефірі телемарафону.

Як він зауважив, можливість відповідної доплати залишається у фокусі уваги Міністерства освіти і науки.

Зокрема він розповів, що МОН працює над розробкою механізмів доплат для цих категорій педагогічних працівників, однак фінансування цих витрат здебільшого покладено на органи місцевого самоврядування.

«Нам потрібно розробити механізми, які дозволять платити більше тим громадам, які мають на це можливості», — акцентував очільник освітнього відомства.

Окрім того, через брак коштів у державному бюджеті й потребу в міжнародних запозиченнях реалізувати норму Закону України «Про освіту» щодо посадового окладу педагогів у розмірі трьох мінімальних зарплат неможливо.

Про це зазначено в повідомленні Міністерства освіти і науки.

Водночас у МОН наголошують, що відомство напрацьовує нову систему оплати праці вчителів. Передбачається, що запланована система враховуватиме різноманітні обов’язки вчителів.

«На виконання частини другої статті 61 Закону України «Про освіту» щодо посадового окладу педагогів у розмірі трьох мінімальних зарплат додатково потрібно понад 300 млрд грн. Нині через брак коштів у державному бюджеті й потребу в міжнародних запозиченнях реалізувати це неможливо. Тому з 2019 року уряд відтерміновує дію постанови для реалізації цієї норми. Водночас МОН напрацьовує нову систему оплати праці вчителів, яка враховуватиме різноманітні обов’язки вчителів (окрім проведення уроків) і професійні траєкторії розвитку», — йдеться у повідомленні МОН. 

За інформацією Освіта.юа

10 листопада

Українські школярі вивчатимуть уроки енергоефективності

Впровадження уроків енергоефективності в школах

ВЕБІНАР: Команда реагування закладу освіти

Міністерство освіти і науки оголосило про старт нового проєкту «Уроки енергоефективності», метою якого є поширення культури свідомого використання енергоресурсів серед учнівства.

Як повідомляють у МОН, з метою впровадження теми енергоефективності в шкільну програму та спільної реалізації ініціативи відомство вже провело першу підготовчу зустріч із департаментами освіти обласних адміністрацій.

Насамперед «уроки енергоефективності» це проєкт, який допоможе сформувати в учнівства звички енергозбереження і практичні навички раціонального споживання енергоресурсів, сприятиме розвитку культури свідомого енергоспоживання серед дітей та дорослих.

«Ми прагнемо, щоб енергоефективність стала спільною цінністю та відпрацьованою навичкою для протидії викликам, які створює ворог», — зауважили в освітньому відомстві.

Для реалізації проєкту запланована розробка навчальних модулів і впровадження їхньої інтеграції в навчальну програму. 

Після проходження експертизи та надання грифів, школам буде запропоновано інтегрувати навчальні матеріали в галузеві дисципліни 5–11 класів.

За інформацією Міністерства освіти і науки, інтеграція теми не передбачатиме створення додаткового навантаження, а пропонуватиме матеріали для відповідних тем програм, щоб актуалізувати їх.

Також таку інтеграцію рекомендовано до модельних навчальних програм «Пізнаємо природу», STEM, «Довкілля», «Технології», «Природничі науки», «Підприємництво та фінансова грамотність», «Економіка».

Школам буде запропоновано використання інтерактивних дидактичних ігор, ознайомчих відеороликів, навчальних матеріалів, презентацій, сценаріїв для позаурочних заходів, зокрема в онлайн-форматі.

Для вчителів розроблять спеціальні методичні рекомендації. Ці матеріали заплановано передати закладам освіти перед початком навчальних занять у другому весняному семестрі.

За матеріалами Освіта.юа

10 листопада

В Україні обговорили напрями розвитку науки в сучасних умовах

Розвиток української науки в сучасних умовах

Національно-патріотичне виховання в школі

7 листопада 2024 року Міністерство освіти і науки, Міністерство цифрової трансформації та Brave1 провели спільний захід до Всесвітнього дня науки — World Science Day: Deeptech to DefenceTech. 

Під час цього заходу, який відбувся у Київському авіаційному інституті, обговорили перспективи створення інновацій, що наближають перемогу, та відзначили ключові досягнення українських науковців.

Учасниками заходу стали майже 300 представників із різноманітних галузей та секторів економіки України, зокрема, керівників закладів вищої освіти, наукових установ, дослідників, які мають готові розробки та інноваційні рішення оборонного та подвійного призначення, а також представників центральних органів виконавчої влади, що формують і впроваджують політику в галузі оборонного та наукового секторів. До події долучилися представники понад 60 закладів вищої освіти, 40 наукових установ, 5 міністерств, низки державних підприємств та установ оборонного сектору.

Наразі наука першочергово повинна відігравати вагому роль у забезпеченні обороноздатності України. Таку тезу зазначив Михайло Федоров — віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій України — міністр цифрової трансформації України.

«Щоб захищатися і протидіяти ворогу в умовах технологічної війни, нам потрібно постійно створювати інновації. За цей час ми відкрили ринок БпЛА, масштабували досвід на ринки РЕБ, роботів тощо. Зокрема, на платформі Brave1 уже зареєстровано понад 3 тисячі технологічних розробок, більшість з яких не існувало до повномасштабного вторгнення. Синергія вчених, розробників, інноваторів та військових допоможе знайти нові технологічні геймченджери», — акцентував Михайло Федоров.

Зокрема під час заходу міністр освіти і науки Оксен Лісовий вручив командам науковців Премії Кабінету Міністрів України за розроблення і впровадження інноваційних технологій. 

«Усі наші наукові дослідження сьогодні мають бути орієнтовані на три сфери: обороноздатність, розвиток економіки та соціальну сферу. Розуміючи це, ми працюємо над розбудовою новітньої мережі наукових установ та науково-дослідницької інфраструктури. Маємо нарощувати наші спроможності для досягнення потрібного результату», — наголосив очільник освітнього відомства.

Було вручено премії за розробки у двох категоріях: «Інноваційні технології підвищення ефективності вогневого ураження» й «Інноваційні технології діагностики та лікування найпоширеніших ендокринних і гормонозалежних захворювань». Їх щорічно присуджують за видатні успіхи в упровадженні наукових розробок у реальний сектор економіки та просуванні інновацій.

Окрім того, на події відбулася презентація результатів експериментального проєкту щодо створення «Мережі стартап-шкіл — інкубаторів — акселераторів» на базі шести українських університетів. Усі вони отримали сертифікати, які підтверджують відкриття стартап-шкіл на базі ЗВО та отримання державної підтримки.

«Цей проєкт — один із важливих практичних ініціатив МОН щодо створення інфраструктури для більш швидкого доведення розробок до стадії практичного впровадження, масштабування і комерціалізації технологій», — зауважив заступник міністра освіти і науки Денис Курбатов.

Також було презентовано низку інноваційних рішень і розробок від українських дослідників із ЗВО / НУ. Натомість представники оборонного сектору поділилися пріоритетними запитами до наукової спільноти, а також презентували можливості для розвитку наукоємних проєктів за підтримки Brave 1.

«Brave1 поєднує розробників, виробників та наявні оборонні запити на нові рішення, інновації та технології. Ми відкриті до співпраці, запрошуємо долучатися до наших ініціатив і проєктів», — зазначила керівниця DefenceTech кластеру Brave1 Наталія Кушнерська.

За інформацією МОН

8 листопада

Щомісячна надбавка для вчителів — із січня 2025 року

nadbavky_zarplatnya_2024_Pedrada.jpeg

8 листопада 2024 року уряд прийняв рішення рішення про встановлення щомісячної надбавки до заробітної плати вчителям.

Вчителі отримають надбавку в розмірі:

  • 1000 гривень з 1 січня 2025 року (1300 гривень до сплати податків); 
  • 2000 гривень з 1 вересня 2025 року (2600 гривень до сплати податків).

Надбавку отримуватимуть педагогічні працівники закладів загальної середньої освіти державної і комунальної форм власності.

Постанова діятиме від 1 січня 2025 року до кінця воєнного стану. Надбавку вчителі будуть отримувати до кінця того року, в якому скасують воєнний стан.

«Сьогодні на виконання доручення Президента України ухвалюємо важливе рішення на підтримку наших педагогів. Це рішення є частиною нашої підтримки тим, хто сьогодні навчає і виховує молодь, яка будуватиме майбутнє України. Ми вдячні українським учителям за самовіддану роботу, завдяки вам, навіть попри війну, сотні тисяч наших дітей можуть продовжити навчання та здобути якісну освіту», — заявив Премʼєр-міністр України Денис Шмигаль.

«Проблеми із зарплатою вчителів існують давно, і ми це розуміємо. Я розумію, що це рішення не розвʼязує всіх проблем, та воно є першим кроком до зміни ситуації навіть в умовах воєнного стану та дефіциту бюджету», — зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.

Чи має право бухгалтерія ОМС скасувати педагогам надбавку за престижність праці

МОН напрацьовує нову систему оплати праці вчителів, адже щоб виконати частину другу статті 61 Закону України «Про освіту» щодо посадового окладу педагогів у розмірі трьох мінімальних зарплат, додатково потрібно понад 300 млрд грн. Нині через брак коштів у державному бюджеті й потребу в міжнародних запозиченнях реалізувати це неможливо. 

За інформацією МОН

7 листопада

Долучайтеся до безоплатного тренінгу щодо сервісів і програм Microsoft

Онлайн-тренінг для вчителів щодо сервісів і програм Microsoft

У пошуках освітніх скарбів: квест для педагогів

У межах проєкту «Надання цифрових інструментів для подолання відставання у навчанні, соціально-емоційного розвитку та оцінки стану психічного здоров'я для найбільш вразливих 35000 дітей у сільській місцевості» 13 листопада 2024 року о 14:00 відбудеться тренінг «Онлайн-сервіси й “розумні” можливості програм і сервісів Microsoft» за участю представника Microsoft.

Тренінг здійснюється за проєктом «Цифрові пристрої для подолання відставання у навчанні, соціально-емоційного розвитку та оцінки стану психічного здоров’я для найбільш вразливих 35000 дітей у сільській місцевості», що реалізується ГО «Українська посмішка», «100% життя» — Мережі ЛЖВ за фінансової підтримки Гуманітарного фонду для України.

Під час цього навчання вчителі дізнаються про: 

  • використання ШІ для автоматизації рутинних завдань: як користуватися «розумними» функціями для пошуку інформації;
  • удосконалення оцінювальних процедур із новими функціями Microsoft;
  • як  поглибити зміст і поліпшити форму уроків за допомогою інструментів Microsoft.

Захід проходитиме в онлайн-форматі і після успішного виконання підсумкового тесту учасники отримають сертифікат.

Детальніше дізнатися про тренінг і зареєструватися можна за посиланням

Джерело: МОН

7 листопада

У МОН проводять додатковий відбір проєктів для надання субвенції на облаштування захисних споруд

Участь у відборі для отримання коштів на облаштування укриттів

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

У Міністерстві освіти і науки оголосили про проведення додаткового відбору проєктів в межах Харківської області для відбору об’єктів та здійснення розподілу залишків обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту.

Це зроблено відповідно до Закону України «Про державний бюджет України на 2024 рік», Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 квітня 224 р. № 419 та Постанови Кабінету Міністрів України від 05 листопада 2024 року № 1265 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам». 

Як зазначено в умовах Порядку, субвенція спрямовується виключно на:

  • реалізацію проєктів, пов’язаних із новим будівництвом захисних споруд цивільного захисту в закладах загальної середньої освіти;
  • реконструкцію, капітальний ремонт інших об’єктів, зокрема тих, що становлять фонд захисних споруд цивільного захисту в закладах загальної середньої освіти, за умови подальшої можливості їхнього використання як споруд подвійного призначення із захисними властивостями протирадіаційних укриттів, протирадіаційних укриттів або сховищ. 

Зокрема, субвенція спрямовується закладам загальної середньої освіти в разі, якщо заклад освіти, у якому планується будівництво захисних споруд цивільного захисту або реконструкція, реставрація чи капітальний ремонт інших об’єктів, зокрема і тих, що становлять фонд захисних споруд цивільного захисту, відповідає таким критеріям:

  • освітній процес здійснюється за дистанційною та/або змішаною формою навчання;
  • у закладі освіти відсутні захисні споруди цивільного захисту (сховища, протирадіаційні укриття) чи найпростіші укриття, або наявні такі укриття, проте не використовуються закладами освіти та потребують капітального ремонту чи реконструкції;
  • кількість учнів у закладі освіти становить 200 та більше осіб;
  • після завершення реалізації проєкту збільшиться кількість здобувачів загальної середньої освіти, які зможуть навчатися за очною, поєднанням очної та дистанційної форм здобуття освіти;
  • об’єкт, який планується споруджувати коштом субвенції, має розроблену та затверджену в установленому законодавством порядку проєктно-кошторисну документацію;
  • наданий обсяг субвенції гарантовано може бути використаний до кінця поточного року.

Однією з обов’язкових умов надання субвенції також є гарантія співфінансування коштом місцевого бюджету в обсягах не менших ніж визначені пунктом 5 Порядку та умов і першочергового спрямування коштів місцевого бюджету на реалізацію проєктів.

Першочергове спрямування субвенції здійснюється для закладів загальної середньої освіти, які:

  • мають статус опорного;
  • надали гарантії щодо організації навчання за очною формою, поєднанням очної та дистанційної форм здобуття освіти;
  • мають рішення засновника (розпорядника субвенції за місцевим бюджетом) щодо співфінансування проєкту в межах не нижче, ніж визначені пунктом 5 Порядку та умов;
  • мають нижчу вартість проєкту з розрахунку на одного здобувача освіти, працівника закладу освіти, для яких буде забезпечено укриття;
  • передбачили у проєктній (проєктно-кошторисній) документації розділу «Устаткування, меблі та інвентар»;
  • після завершення реалізації проєкту забезпечать навчання за очною формою для більшої кількості здобувачів освіти.

Зі свого боку, комісія МОН розглядає проєкти, подані обласними державними адміністраціями (військовими адміністраціями) відповідно до пункту 61 Порядку та умов, у межах граничних обсягів, встановлених додатком 5 до Порядку та умов для Харківської області, які може бути розподілено.

Для формування переліку об’єктів облдержадміністрації (військові адміністрації подають МОН загальний перелік проєктів, що пропонуються для фінансування коштом субвенції, сформований з урахуванням вимог Порядку та умов та такі документи:

  • картка закладу загальної середньої освіти;
  • проєктно-кошторисна документація;
  • копія розпорядчого документа про затвердження проєктно - кошторисної документації;
  • рішення засновника про співфінансування або гарантійний лист, наданий засновником закладу загальної середньої освіти;
  • гарантійний лист засновника закладу загальної середньої освіти про дотримання ним умов щодо забезпечення реалізації проєкту на умовах співфінансування, вчасного використання субвенції в повному обсязі, використання субвенції до кінця поточного року й забезпечення архітектурної доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення та першочергове спрямування коштів місцевого бюджету на реалізацію проєкту;
  • гарантійний лист відповідної облдержадміністрації (військової адміністрації).

Облдержадміністрації (військові адміністрації) можуть подати до МОН загальний перелік проєктів, реалізацію яких пропонують коштом субвенції до 13 листопада 2024 року. 

За інформацією МОН