Що нового
1 квітня
2 квітня — День поширення інформації про аутизм: як підтримати дітей з РАС
Щороку 2 квітня світ відзначає День поширення інформації про аутизм, наголошуючи на важливості розуміння, підтримки та інтеграції людей з розладами аутистичного спектра (РАС) у суспільство.
ІПР дитини з особливими освітніми потребами
За даними ВООЗ, кожна сота дитина у світі має аутизм. В Україні, за статистикою 2023 року, зареєстровано близько 21 тисячі дітей із цим розладом. У знак солідарності з ними в цей день люди по всьому світу одягають блакитне — колір, що символізує усвідомлення та підтримку.
Аутизм — це генетично зумовлена патологія, яка проявляється небажанням контактувати з оточуючими та різними затримками в розвитку. Його причини досі вивчаються: окрім генетичних факторів, дослідники все частіше пов’язують розвиток РАС із впливом екологічних факторів, таких як забруднення повітря, води та їжі.
Перші прояви аутизму зазвичай стають помітними до 3 років. Вчасна діагностика та правильна підтримка допомагають дитині адаптуватися до соціального середовища та розкрити власний потенціал.
Важливо зазначити, що рівень інтелекту при РАС може бути різним — багато людей з аутизмом мають виняткові здібності у певних сферах, зокрема в музиці, математиці, програмуванні чи мистецтві.
Ознаки, які можуть свідчити про аутизм
Батькам варто звернутися до фахівців, якщо дитина:
🔹 Різко реагує на гучні звуки;
🔹 Не прагне контакту з іншими дітьми чи дорослими;
🔹 Фокусується на одній іграшці або діях;
🔹 Постійно повторює однакові рухи (махає руками, розгойдується тощо);
🔹 Не відтворює звуки та слова, не розвиває мовлення відповідно до віку.
Чим раніше буде помічено особливості розвитку дитини, тим ефективнішою буде корекційна робота та підтримка.
Окрім того, 3 квітня о 13:00 на YouTube-каналі Міністерства освіти і науки України відбудеться вебінар для батьків і педагогів про особливості навчання дітей з РАС. Під час цього заходу будуть розкриті наступні питання:
- Що відчуває дитина з аутизмом у школі?
- Як підтримка з боку вчителів та батьків впливає на її успішність і соціалізацію?
- Які методи допомагають зробити освітнє середовище комфортним?
Спікерка: Альона Заболотня — клінічна психологиня, дитяча нейропсихологиня, авторка експертного блогу.
Такі ініціативи допомагають суспільству краще розуміти потреби людей з аутизмом та сприяють їхній інтеграції у повсякденне життя. Важливо не лише говорити про аутизм, а й робити кроки для створення інклюзивного та доброзичливого суспільства.
1 квітня
НУШ зробить мистецтво основним предметом: головне про реформу мистецької освіти
29 березня 2025 року в Київській академії медіамистецтв відбулася експертна зустріч, присвячена майбутньому мистецької освіти в українських школах. Головна тема заходу — як зробити мистецтво не другорядною дисципліною, а ключовим елементом формування української ідентичності.
Посадова інструкція вчителя: оновлена
Захід організувало Міністерство освіти і науки України спільно з ГО «Музей сучасного мистецтва» в межах політики «Освіта для життя», що підтримує реформу Нової української школи.
Із 2025 року зміст мистецької освіти зазнає суттєвих оновлень. Вона буде апробована разом із природничою та технологічною галузями, що дозволить подолати стереотипи про «другорядність» мистецтва. Нова концепція передбачає:
- Неперервність навчання — від 1 до 12 класу.
- Міждисциплінарний підхід — інтеграцію мистецтва з іншими предметами.
- Оновлення освітніх просторів і матеріалів.
- Підготовку педагогів до нових методик викладання.
На зустрічі експерти продемонстрували, як аналіз мистецьких творів може допомогти глибше вивчати інші дисципліни. Наприклад:
- Історію — через роботи Франсіско Гої.
- Біологію та науку — через декоративні мотиви Густава Клімта.
- Географію та клімат — на прикладі пейзажів Вільяма Тернера.
- Математику та пропорції — у творах Альбрехта Дюрера.
- Фізику та оптику — через світлові ефекти в живописі.
Окрему увагу приділили ролі мистецтва у формуванні української ідентичності. Запропоновано нові підходи до вивчення локальної історії через мистецькі артефакти. Як приклад — селище Сатанів на Хмельниччині, де культурна спадщина може стати основою для дослідження національної історії та міжетнічних відносин.
Учителі з прифронтових регіонів поділилися досвідом використання мистецтва для психологічної підтримки дітей. Освітяни наголосили, що творчі проєкти допомагають учням виразити емоції, адаптуватися до змін та зміцнити соціальні зв’язки.
Обговорювалися й проблеми:
🔸 Матеріальне забезпечення — потреба в оновленні бази для занять мистецтвом.
🔸 Дистанційне навчання — понад 400 тисяч дітей в Україні та ще 300 тисяч за кордоном навчаються онлайн. Як ефективно викладати мистецтво в такому форматі — одне з ключових питань.
🔸 Сучасні освітні технології — необхідність впровадження цифрових інструментів для навчання мистецтва.
За підсумками зустрічі напрацьовано низку пропозицій:
- Створення мобільних творчих майстерень для шкіл.
- Розширення співпраці між школами та культурними інституціями.
- Розробка цифрових ресурсів для мистецької освіти.
- Інтеграція питань авторського права та цифрового мистецтва в шкільні програми.
- Перехід до моделі «учитель як фасилітатор» — акцент на взаємодії, а не лише передачі знань.
28 березня уряд затвердив стратегію розвитку культури, де одним із ключових напрямів визначено «зміцнення людського капіталу через культурні практики». Це підкреслює важливість синергії освіти та культури для розвитку країни.
Навесні буде представлено концепцію оновленої мистецької освіти, а вже восени її пілотне впровадження розпочнеться в 5 класах українських шкіл.
За матеріалами МОН
1 квітня
Реєстрація на НМТ-2025 завершується: що потрібно знати абітурієнтам
Реєстрація на Національний мультипредметний тест (НМТ) 2025 року добігає кінця — подати заявку можна до 3 квітня 2025 року включно.
Станом на 28 березня успішно зареєстровано 258 171 особу.
Абітурієнти найчастіше обирали наступні додаткові предмети:
- Іноземна мова — 102 978 осіб
- Географія — 56 451 особа
- Біологія — 50 812 осіб
Як зареєструватися на НМТ-2025?
✅ Крок 1: Створіть персональний кабінет на сайті Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО). Це можна зробити:
- автоматично через застосунок «Дія»;
- вручну, заповнивши форму на сайті.
✅ Крок 2: Внесіть реєстраційні дані, оберіть додатковий предмет, вкажіть місто для проходження тесту та завантажте необхідні документи.
✅ Крок 3: Натисніть «Надіслати на обробку», щоб завершити реєстрацію.
‼️ Увага: без цього кроку ваша заявка залишиться незавершеною!
Абітурієнти, які планують складати НМТ за межами України, також мають зареєструватися до 3 квітня. Якщо потрібно змінити місто тестування, зробити це можна до 8 квітня 2025 року.
Раніше ми писали де і коли абітурієнти отримають свої запрошення на тестувння.
За інформацією УЦОЯО
1 квітня
Нове у дошкільній освіті: Концепція цифрової гігієни дітей
Проєкт Концепції цифрової гігієни дітей дошкільного віку
Скачати
Міністерство освіти і науки пропонує до громадського обговорення проєкт Концепції цифрової гігієни дітей дошкільного віку (далі — Концепція). Концепцію розроблено з метою реалізації Закону України від 06.06.2024 № 3788-IX «Про дошкільну освіту».
Мета Концепції — забезпечити цифрову гігієну дітей через формування у них відповідних компетентностей і підвищення обізнаності дорослих, дотичних до використання цифрових технологій дітьми.
Строк реалізації Концепції – 2025-2028 роки.
Що таке цифрова гігієна
Цифрова гігієна (в цьому документі) – це сукупність правил, практик та навичок, спрямованих на безпечне, раціональне та відповідальне використання цифрових технологій і ресурсів. Цифрова гігієна охоплює дії, які допомагають захистити фізичне, психологічне та інформаційне благополуччя дитини у цифровому середовищі.
Цифрові технології: ризики
Використання цифрових технологій дітьми дошкільного віку має негативний вплив на:
- фізичне здоров’я — зниження фізичної активності, напруження очей, порушення зору, постави тощо;
- психічне здоров’я та психологічний стан — зниження концентрації уваги, гальмування розвитку уяви, ризик емоційного перевантаження, втрата інтересу до інших видів діяльності тощо;
- когнітивний розвиток — гальмування розвитку критичного мислення, творчості, мовлення тощо;
- соціальний розвиток — зменшення часу на «живе» спілкування з однолітками та дорослими.
Крім того, онлайн-контент може містити небезпеку, якщо:
- містить насильство, агресію, рекламу тощо;
- порушує безпеку даних, якщо діти діляться особистою інформацією.
Завдання та заходи, які визначає Концепція
У Концепції визначено завдання щодо забезпечення цифрової гігієни дітей:
- створення безпечної цифрової інфраструктури суб’єктів освітньої діяльності;
- ефективне попередження та протидія негативним наслідкам використання цифрових технологій дітьми дошкільного віку;
- формування цифрової компетентності в учасників освітнього процесу.
Щоб створити безпечну цифрову інфраструктуру суб’єктів освітньої діяльності, необхідно:
- удосконалити нормативно-правову базу з питань використання цифрових технологій в освітньому середовищі. Виконавці — МОН, МОЗ, НАПН (за згодою), Мінцифри; строк виконання – 2025—2028 роки;
- сприяти розробленню україномовного освітнього цифрового контенту для дошкільної та/або позашкільної освіти. Виконавці — МОН, Мінцифри, НАПН (за згодою), громадські об’єднання та міжнародні організації (за згодою); строк виконання – 2025—2028 роки;
- запровадити моніторинг забезпечення цифровими технологіями працівників суб’єктів освітньої діяльності. Виконавці — ДНУ ІОА (за згодою), МОН; строк виконання – 2025—2028 роки.
Зауваження та пропозиції до проєкту Концепції приймаються у довільній формі до 14 квітня 2025 року на електронну адресу: [email protected].
1 квітня
Акція «Кошик знижок на Великдень» на онлайн-курси для освітян!
Запрошуємо вас скористатися нашою весняною акцією «Кошик знижок на Великдень» на найкращі онлайн-курси для освітян. Саме зараз ви можете інвестувати у свій розвиток та поповнити свій «професійний кошик» новими знаннями, навичками та матеріалами за вигідними знижками 15% та 20%.
Оберіть програму із знижкою:
Назва програми |
Ціна зі знижкою, грн |
3600 |
|
2320 |
|
2320 |
|
1920 |
|
1920 |
|
1920 |
|
1280 |
|
1280 |
|
1280 |
|
1280 |
|
1280 |
|
1280 |
|
1280 |
|
1280 |
|
1280 |
|
- |
Обирайте цікавий та корисний курс, який допоможе вам швидко та якісно робити свою роботу, не витрачати час на пошуки потрібної інформації, розробку документів та інше.
Долучайтеся до Вищої школи освітнього менеджменту!
Зателефонуйте менеджеру: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).
1 квітня
Кошик знижок на Великдень: акція на передплату журналів
Напередодні світлого свята Великодня ми підготували для вас особливу пропозицію, яка стане подарунком для вашого професійного розвитку. Запрошуємо скористатися нашою весняною акцією «Великодній кошик» — можливість отримати доступ до актуальних методик, інноваційних підходів та корисних порад за вигідними цінами. Отримайте знижки 15% та 20% на передплату.
Зі світлими думками про ваш професійний розвиток, Експертус Освіта
Оберіть свій журнал:
Журнал |
Знижка
|
Знижка |
6 місяців |
12 місяців |
|
15% | 20% | |
15% | 20% | |
15% | 20% | |
15% | 20% | |
15% | 20% | |
15% |
20% |
Дякуємо вам за те, що обираєте наші журнали
Редакція щодня працює для вас, щоб кожен випуск приносив практичну користь і відповідав професійним потребам. Отримуйте поради від фахівців, які допоможуть вчасно та якісно виконувати вашу роботу та приносити користь країні.
Будьте певні, що ви матимете відповіді на всі робочі питання і під час воєнного стану, і після нашої перемоги.
Замовляйте доступ за телефоном: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).
Слава Україні!
Мирного неба!
31 березня
Дія.QR у школах: як працює нова система документообігу в навчальних закладах
Все більше українських шкіл запроваджують Дія.QR — сучасний цифровий інструмент, що спрощує подання документів. Завдяки цьому сервісу батьки можуть надсилати офіційні копії документів через застосунок Дія без потреби у паперових ксерокопіях та зайвих візитах до школи.
Прийом до перших класів у 2025/2026 навчальному році
Як працює Дія.QR у школах?
Раніше, якщо батьки забували вдома паспорт чи свідоцтво про народження дитини, їм доводилося повертатися, робити копії та знову їхати до школи. Тепер ця проблема вирішена!
Документи в цифровому форматі завжди доступні у застосунку Дія, а їхні офіційні PDF-копії можна надіслати на електронну пошту школи всього за кілька секунд. Це значно полегшує життя як батькам, так і працівникам закладів освіти.
Що потрібно для використання Дія.QR?
📌 Батькам:
- Наявність цифрового документа у Дії (паспорт, картка платника податків, свідоцтво про народження тощо).
- Активований Дія.Підпис для підтвердження передачі документів.
📌 Школам:
- Замовлення Дія.QR через портал Дія.
- Розміщення QR-коду у приймальні або в місці подання документів.
Процес надсилання документів через Дія.QR
- Працівник школи надає Дія.QR для сканування.
- Батьки відкривають застосунок Дія, сканують QR-код.
- У Дії з’являється запит із назвою школи та переліком необхідних документів.
- Батьки підтверджують передачу за допомогою Дія.Підпису.
- Автоматично формується електронний лист із PDF-копією документа, який одразу можна надіслати на пошту школи.
Переваги використання Дія.QR у школах
✔ Економія часу — більше не потрібно приносити паперові копії документів.
✔ Зручність — усе можна зробити на місці за кілька хвилин.
✔ Безпека — передані документи є офіційними цифровими копіями.
✔ Менше черг і паперової роботи — школам легше обробляти заявки.
Впровадження Дія.QR робить процес зарахування дітей до шкіл швидшим, простішим та безпечнішим для всіх учасників!
Детальніше — у відеоінструкції.
Раніше ми писали про оновлені правила зарахування дітей до 1-го класу в 2025 році.
За інформацією Дія
31 березня
Росія вербує українських підлітків: як батьки та вчителі можуть захистити дітей від маніпуляцій
Російські спецслужби активізували спроби втягнути українських дітей у злочинну діяльність. Ворог використовує маніпуляції, психологічний тиск та фінансові стимули, залучаючи підлітків через соцмережі та месенджери, зокрема Telegram-канали.
Окупанти пропонують дітям легкий заробіток, починаючи з малювання графіті та розклеювання листівок і закінчуючи підпалами військових авто, поштових відділень чи трансформаторних підстанцій.
Щоб запобігти цьому, Міністерство освіти і науки разом із Міністерством внутрішніх справ розробили програму «Безпечна школа». Вона допоможе батькам та освітянам вчасно розпізнавати ознаки вербування та захистити дітей.
Ознаки, що можуть свідчити про вербування
- Несподівані фінансові надходження: поява дорогих речей або грошей без пояснення джерела.
- Різкі зміни в поведінці: замкнутість, уникання розмов про друзів чи активність у соцмережах.
- Незвична зацікавленість: інтерес до військової тематики, критичної інфраструктури, політики.
- Нові знайомства: підозрілі контакти, які можуть схиляти до протиправних дій.
- Розмови про «швидкі гроші»: впевненість, що можна легко заробити через інтернет чи незнайомців.

Які правила допоможуть запобігати конфліктам. Як поводитися в чатах педагогам. Хто схильний до агресії в батьківських чатах. Як реагувати на агресію між батьками в чаті
Що робити батькам?
🔹 Контролювати онлайн-активність дитини, цікавитися, з ким вона спілкується в соцмережах.
🔹 Будувати довірливі відносини, щоб дитина не приховувала своїх проблем і знайомств.
🔹 Навчати фінансової грамотності, пояснюючи, що «легкі гроші» це ризик.
🔹 Зміцнювати цифрову безпеку: навчати не розголошувати особисті дані та уникати підозрілих контактів.
🔹 Розповідати про правові наслідки: участь у диверсіях може призвести до позбавлення волі на строк до 15 років або довічно.
🔹 Допомогти розпізнати маніпуляції: пояснювати, як працює вербування та чому не можна виконувати «простих» завдань за гроші.
Як діяти освітянам?
- Проводити заняття з медіаграмотності та критичного мислення.
- Інформувати учнів про методи вербування, ризики та відповідальність за диверсійну діяльність.
- Виховувати в дітей патріотизм і свідоме ставлення до своїх вчинків.
- Бути уважними до змін у поведінці учнів, появи дорогих речей або підозрілих знайомств.
- Взаємодіяти з батьками та правоохоронцями у разі виявлення ознак вербування.
Важливо пам'ятати: пильність та відкрите спілкування з дітьми є ключовими умовами у запобіганні їхньому вербуванню.
За інформацією МОН
31 березня
Шпалери на робочий стіл з календарем на квітень
31 березня
Зміни в мережі ліцеїв: що пропонує альтернативний законопроєкт
Альтернативний законопроєкт №13120-1 щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв зареєстровано у Верховній Раді 26 березня 2025 року. Що має змінитися в мережі ліцеїв відповідно до запропонованих змін до Закону України «Про повну загальну середню освіту»?
ВЕБІНАР: Ключові аспекти оцінювання в НУШ
Мета і завдання законопроєкту
Законопроєкт має на меті удосконалити окремі положення Закону України «Про повну загальну середню освіту» стосовно:
- трансформації мережі закладів загальної середньої освіти;
- упровадження механізмів створення ефективної мережі комунальних ліцеїв;
- забезпечення якості профільної середньої освіти.
Основні положення законопроєкту
Кількість учнів
Кількість учнів у класі державного, комунального закладу освіти не може становити менше 5 учнів та більше:
- 24 учнів, які здобувають початкову освіту в очній (денній) формі;
- 32 учні, які здобувають базову чи профільну середню освіту в очній (денній) або вечірній формі.
На відміну від попереднього законопроєкту, ця редакція дозволяє початковим класам залишатися в ліцеях.
Поділ класів на групи
Поділ класів на групи при вивченні окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів) пропонується визначити як умову функціонування ліцеїв. Основна вимога — в групі має бути не менше 8 учнів. Конкретні умови поділу визначатиме Кабінет Міністрів України.
Профільне навчання
Для ефективного впровадження профільної освіти законопроєкт передбачає, що кожен ліцей повинен мати щонайменше 12 груп учнів, які навчаються за трьома різними профілями.
Фінансування
Заклади освіти, що не відповідають новим критеріям, не зможуть отримувати фінансування з державного бюджету.
Плани формування мережі ліцеїв
Засновники комунальних ліцеїв до 1 вересня 2027 року повинні:
- утворити та забезпечити комунальні ліцеї належною матеріально-технічною базою, обладнанням, доступом до мережіІнтернет;
- відібрати на конкурсних засадах педагогічних працівників;
- провести конкурс відповідно до вимог цього Закону на посаду керівника закладу освіти;
- вжити інших необхідних дій, визначених відповідними планами та законодавством.
Реформа ліцеїв покликана зробити українську старшу школу більш ефективною, сучасною та доступною для кожного учня.
До теми
Реформа ліцеїв: зміни до Закону про повну загальну середню освіту розглядає Верховна Рада
30 березня
Нова система постачання підручників: що зміниться для шкіл?
Міністерство освіти і науки України працює над тим, щоб всі школярі отримували підручники вчасно і без затримок. Про це розповів міністр освіти і науки Оксен Лісовий в інтерв’ю телеканалу «Рада».
Як змінюється система постачання підручників
За словами міністра, процес створення та розповсюдження навчальних матеріалів зазнає суттєвих змін.
«Ми впроваджуємо нові підходи до розробки підручників. Уже оновлено організації, які відповідають за їхній друк, а також розмежовано функції експертизи та логістики», — пояснив Оксен Лісовий.
Одним із ключових нововведень стане пряме постачання підручників у школи, оминаючи обласні склади. Це має зменшити затримки у доставці та гарантувати, що навчальна література потрапить до учнів до 1 вересня.
«Ми прагнемо взяти повну відповідальність за своєчасне постачання підручників, щоб цей процес не залежав від обласних департаментів освіти», — наголосив очільник МОН.
Чому це важливо?
У 2024 році 92,14% підручників для 7 класу були доставлені в регіони на початку навчального року, хоча на обласні склади передали 99% навчальної літератури. Це свідчить про затримки на місцевому рівні, які впливають на своєчасне забезпечення шкіл книгами.
Крім того, деякі навчальні заклади не встигли отримати спеціалізовані підручники для:
- дітей із порушенням зору;
- учнів, які навчаються мовами національних меншин.
Щоб уникнути подібних проблем у майбутньому, МОН реформує систему логістики підручників, скорочуючи ланцюжок їхнього постачання.
Новий підхід має гарантувати, що кожна школа отримає підручники безпосередньо та вчасно, а учні матимуть необхідні навчальні матеріали з першого дня навчального року.
Джерело: Вчися.Медіа
30 березня
Вступ до 1-го класу в 2025 році: оновлені правила зарахування дітей
У квітні 2025 року українські школи розпочнуть прийом документів для зарахування першокласників на 2025/2026 навчальний рік. Цьогорічна вступна кампанія проходитиме за оновленими правилами, визначеними Порядком зарахування, відрахування та переведення учнів у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти.
Прийом до перших класів у 2025/2026 навчальному році
Як подати заяву на зарахування
Батьки або законні представники дитини мають подати заяву до школи, яка закріплена за місцем проживання дитини, до 31 травня. Разом із заявою необхідно надати:
- Свідоцтво про народження (якщо його немає, адміністрація школи зобов’язана повідомити органи опіки, щоб допомогти в оформленні);
- Медичну довідку (форма № 086/о — витяг з медичної картки амбулаторного хворого).
За бажанням батьки можуть також подати:
- Документ, що підтверджує місце проживання дитини або одного з її законних представників у межах території обслуговування школи;
- Висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку — якщо дитина має особливі освітні потреби і претендує на зарахування до інклюзивного чи спеціального класу.
Батьки можуть подавати заяви до кількох шкіл одночасно (без обмежень), однак зарахування здійснюватиметься відповідно до наявності вільних місць.
Терміни зарахування та жеребкування
🔹 До 31 травня школи приймають заяви.
🔹 1-15 червня заяви не приймаються, але після 15 червня їх можна подати знову — на вільні місця.
🔹 Якщо кількість поданих заяв не перевищує кількість місць у перших класах, усі діти будуть зараховані без конкурсного відбору (до 1 червня видається наказ про зарахування).
🔹 Якщо заяв більше, ніж місць, пріоритетне право на зарахування мають:
- діти, які проживають на території обслуговування школи;
- рідні брати/сестри учнів цього закладу;
- діти працівників школи;
- випускники дошкільного підрозділу цього закладу (якщо він є).
🔹 До 15 червня на вільні місця зараховують дітей за результатами жеребкування.
🔹 Після 15 червня зарахування на вільні місця відбувається у такому порядку:
- До початку навчального року — першочергово ті, хто має пріоритетне право;
- Протягом навчального року — у порядку подання заяв.
Як проходить жеребкування
Якщо кількість заяв перевищує кількість місць, школа проводить відкрите жеребкування. Його організовує конкурсна комісія у складі трьох осіб. Процедура відбувається у період з 5 по 10 червня та базується на принципах прозорості та випадкової вибірки.
Жеребкування може здійснюватися за допомогою:
- прозорого барабана або скриньки;
- однакових за розміром та вагою жеребків (кульки, картки, паперові листки тощо).
Кількість жеребків дорівнює кількості поданих заяв, а кількість виграшних жеребків — кількості вільних місць. Результати оформлюються у протоколі засідання комісії.
Батьки можуть бути присутніми на жеребкуванні, також запрошуються представники громадських організацій і засобів масової інформації.

Запропонуйте батькам опитувальник. Також можете скористатися ним у роботі з дітьми та в консультуванні батьків
Публікація списків та подальші дії
Після зарахування діти, які потрапили до першого класу, будуть включені до відповідного списку зарахованих учнів. Цей список (із зазначенням лише прізвищ) оприлюднюється:
✅ на інформаційному стенді школи;
✅ на офіційному сайті закладу освіти.
Також буде опубліковано:
- дату, час та місце жеребкування (якщо воно проводилося);
- інформацію про кількість вільних місць та перелік дітей, які на них претендують;
- наказ керівника школи про створення конкурсної комісії для проведення жеребкування.
Якщо кількість дітей із правом першочергового зарахування перевищує можливості школи, органи управління освітою запропонують батькам альтернативні варіанти найближчих навчальних закладів.
27 березня
Яке підвищення вчителі мають отримувати першими і чому: роз’яснення міністра освіти
Міністр освіти і науки України Оксен Лісовий наголошує, що саме вчителі повинні бути першими, хто отримає підвищення зарплат. Він неодноразово підкреслював, що освітяни відіграють ключову роль у формуванні майбутнього країни, тому їхня праця має гідно оплачуватися.
Доплати педпрацівникам за роботу в несприятливих умовах
За словами очільника МОН, уряд активно обговорює питання збільшення зарплат у різних секторах, і кожен міністр відстоює інтереси своєї галузі. Проте позиція МОН залишається незмінною: підвищення заробітної плати педагогам має стати пріоритетом.
«Щоразу, коли піднімається питання про підвищення зарплат у будь-якому секторі, я нагадую: спочатку — вчителі. Освітяни повинні бути першими у цій черзі, щойно з’явиться така можливість», — заявив керівник освітнього відомства.
Ця принципова позиція вплинула на рішення уряду виділити додаткові 12 мільярдів гривень на підвищення зарплат вчителям. Як зауважив міністр освіти і науки, цьогоріч ініціативи щодо підвищення оплати праці окремих категорій освітян переросли у більш масштабний проєкт фінансової підтримки всієї галузі.
Чому важливо підвищувати зарплати вчителям?
Оксен Лісовий акцентував, що заробітна плата освітян має відповідати їхній важливій місії в суспільстві.
«Зарплата педагога в усіх ланках освіти повинна бути гідною, тому що він формує людський капітал — найцінніше, що у нас є. Це ненормально, що ми віддаємо наших найменших і найдорожчих у руки людей, яким платимо недостатньо», — зазначив він.
Попри фінансові виклики, уряд продовжує працювати над стабільним і системним підвищенням зарплат для педагогів.
Реформа оплати праці освітян спрямована на:
- Підвищення престижу професії вчителя;
- Залучення молодих фахівців до освітньої сфери;
- Гарантування гідного рівня життя педагогів.
Міністр освіти і науки Оксен Лісовий запевняє, що боротьба за підвищення зарплат освітянам триватиме, і щойно з’являться нові можливості, вони будуть спрямовані саме на підтримку вчителів.
27 березня
МОН підключило виші до єдиного антикорупційного каналу
Відповідно до частини першої статті 531 Закону України «Про запобігання корупції», юридичні особи публічного права мають обов’язок створювати та підтримувати функціонування внутрішніх каналів для повідомлень про можливі випадки корупції або інші порушення вимог цього Закону.
Співпраця з органами громадського самоврядування
Одним із таких внутрішніх каналів є Єдиний портал повідомлень викривачів, що забезпечує можливість подання відповідних звернень.
Наразі до Порталу підключено понад 130 закладів вищої освіти, підприємств, установ та організацій, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України.
Проведений аналіз виконання норм частини першої статті 531 Закону показав, що в закладах вищої освіти та інших підпорядкованих МОН установах діють внутрішні канали, через які можна повідомити про можливі корупційні правопорушення або інші порушення антикорупційного законодавства.
За матеріалами МОН
27 березня
Вчителі обирають підручники для 3 та 8 класів: що змінилося у процедурі відбору?
Незабаром вчителі українських шкіл розпочнуть процес вибору підручників для 3 та 8 класів на 2025/2026 навчальний рік. Це важливий етап, адже саме педагоги найкраще розуміють, які навчальні матеріали відповідають потребам їхніх учнів.
Співпраця з органами громадського самоврядування
🔹 Хто має право отримати підручники безкоштовно?
Держава забезпечує безоплатними підручниками всіх учнів, незалежно від форми навчання, а також учителів.
🔹 Як часто оновлюють підручники?
Кожен підручник використовується протягом п’яти навчальних років, після чого його оновлюють.
🔹 Хто ухвалює рішення про вибір підручників?
Рішення ухвалюють безпосередньо вчителі, які викладають відповідні предмети. Вони ознайомлюються з електронними версіями підручників і голосують за ті, які вважають найкращими для навчального процесу.
🔹 Де ознайомитися з підручниками?
Електронні версії підручників розміщені на сайті Українського інституту розвитку освіти. Там також можна залишати коментарі та пропозиції щодо змісту підручників.
🔹 Етапи та терміни вибору підручників:
- 3 клас: 24 березня — 7 квітня 2025 року
- 8 клас: 13 березня — 26 березня 2025 року
🔹 Як оформити вибір?
Після схвалення підручників педагогічною радою закладу освіти відповідальна особа заповнює електронну форму та передає її до органу управління освітою.
🔹 Чи можуть впливати на вибір підручників адміністрація школи чи управління освіти?
Ні. Будь-яке втручання або нав’язування певних підручників заборонене. Якщо вчителі зіткнуться з тиском, вони можуть звернутися до гарячої лінії УІРО за номером (044) 592-94-23 або на електронну пошту [email protected].
🔹 Що робити, якщо обраний підручник не буде надрукований?
Школи повинні подати список із п’яти альтернативних підручників. Якщо основний варіант не пройде конкурсний відбір, школа отримає наступний за списком.
Процес вибору підручників — це важливий крок до якісної освіти. Вчителі мають змогу самостійно визначати, які навчальні матеріали найкраще відповідають програмі та потребам учнів.
За інформацією МОН
26 березня
Великі зміни в дошкільній освіті: що керівники садків мають змінити вже зараз
З 1 січня 2025 року в Україні набув чинності новий Закон «Про дошкільну освіту», а з 3 березня — наказ Міністерства освіти і науки №100. Ці зміни суттєво впливають на роботу закладів дошкільної освіти, зокрема на штатний розпис, робочий час вихователів та оплату праці.
НАКАЗ про затвердження штатного розпису
Що необхідно змінити прямо зараз?
📌 Коригування штатного розпису
Кількість вихователів у штаті потрібно терміново переглянути відповідно до нових норм. Ще до офіційного оновлення штатних нормативів необхідно узгодити внутрішній розпис із новими вимогами (статті 17, 26 закону). Вихователі мають працювати за нормою 25 годин педагогічного навантаження на тиждень.
📌 Гнучкий режим робочого часу
Заклади можуть запровадити змінний графік роботи. Він передбачає:
- Фіксований час — години, коли працівник має бути присутнім на робочому місці.
- Змінний час — можливість виконувати методичну та організаційну роботу поза межами закладу.
Для запровадження гнучкого режиму під час воєнного стану достатньо відповідного наказу керівника.
📌 Нові правила табелювання та оплати праці
Табель робочого часу можна адаптувати, зазначаючи не лише педагогічне навантаження, а й додаткові години організаційної роботи (1 година на кожні 5 годин занять).
📌 Оплата заміни педагогів
Заміщення тимчасово відсутніх працівників оплачуватиметься окремо:
- До 2 місяців — погодинна оплата.
- Більше 2 місяців — тарифікація в повному обсязі.
З 3 березня для погодинної оплати використовується середньомісячна норма робочого часу (у 2025 році для 30-годинного тижня це 130,5 годин).
Тож відкладати зміни не можна — штатний розпис необхідно коригувати негайно. Зокрема керівники ЗДО мають забезпечити законне навантаження вихователів та запровадити гнучкий графік за потреби.
Щодо оплати замін та обліку робочого часу, то вони мають відбуватися за оновленими правилами.
Відповідні зміни спрямовані на захист прав працівників, забезпечення справедливої оплати праці та підвищення якості дошкільної освіти.
За матеріалами МОН
26 березня
Як обрати університет: в Україні створили платформу для допомоги абітурієнтам під час вступу
В Україні запрацював волонтерський проєкт Abitly, створений для підтримки майбутніх студентів у виборі оптимального напряму освіти.
Сервіс допомагає вступникам обрати університет відповідно до їхніх уподобань, можливостей та конкурсної ситуації.
На Abitly доступний широкий функціонал, що спрощує процес вступу:
✔️ Доступ до актуальної інформації про вступну кампанію.
✔️ Порівняння конкурсних пропозицій університетів.
✔️ Аналіз прохідних балів попередніх років.
✔️ Калькулятор для розрахунку конкурсного бала НМТ.
✔️ Опція збереження улюблених спеціальностей і закладів освіти.

Крім цього, абітурієнти можуть отримати інформацію з перших вуст — поспілкуватися зі студентами-волонтерами різних вишів. Вони розповідають про навчання, умови проживання в гуртожитку, рівень корупції та інші важливі аспекти студентського життя.
На даний момент Abitly перебуває на стадії бета-тестування, команда активно доповнює платформу новими функціями.
Головна мета ініціативи — забезпечити рівний доступ до інформації для всіх абітурієнтів, незалежно від місця проживання, аби кожен міг зробити свідомий вибір майбутньої освіти.
Співзасновник та CEO Abitly Владислав Бандурін наголосив, що розвиток якісної освіти в Україні є критично важливим:
«росія заявляє про намір підготувати мільйон інженерів за три роки. Навіть якщо розділити цю цифру навпіл, це все одно більше, ніж випускає Україна. Тож єдиний шлях для нас — перемагати якістю підготовки майбутніх фахівців».
Джерело: #шотам
26 березня
Google запускає «Академію ШІ для освітян»: безкоштовний курс з використання штучного інтелекту в навчанні
Google продовжує підтримувати українську освіту, визнаючи її потенціал для трансформації суспільства. Спираючись на успіх минулорічного проєкту «Цифрові навички для освіти», що допоміг понад 23 000 педагогам підвищити кваліфікацію, компанія анонсує нову ініціативу — «Академія ШІ для освітян». Цей курс покликаний навчити педагогів ефективно використовувати можливості штучного інтелекту у професійній діяльності.
Посадова інструкція вчителя: оновлена
Освітня програма реалізується за підтримки Міністерства освіти і науки України.
Шеститижневий онлайн-курс стартує 7 квітня о 18:00. Зареєструватися на навчання можна на офіційній сторінці програми.
Google спільно з Beetroot Academy розробили навчальну програму, що охоплює всі ключові аспекти впровадження ШІ в освіті:
- Основи штучного інтелекту та його роль у сучасному навчальному процесі;
- Практичне використання ШІ для покращення викладання;
- Етичні аспекти застосування генеративного ШІ;
- Адаптація технологій до українського освітнього контексту.
Програма включає три окремі напрями, орієнтовані на педагогів різних рівнів освіти:
✅ Дошкільна освіта — вихователі дізнаються, як використовувати ШІ для розвитку дитячої творчості та персоналізованого підходу до навчання.
✅ Загальна середня освіта — вчителі навчаться застосовувати ШІ для зменшення навантаження, створення цікавих уроків та підтримки учнів у навчанні.
✅ Фахова передвища та вища освіта — викладачі ознайомляться з новітніми інструментами штучного інтелекту для наукової роботи та обговорять етичні питання генеративного ШІ.
Що отримає кожен учасник курсу?
🔹 Доступ до тренінгів у реальному часі або в записі.
🔹 Практичні навички з інтеграції ШІ у викладання.
🔹 Приклади автоматизації рутинних завдань.
🔹 Рекомендації щодо побудови безпечного навчального середовища з використанням ШІ.
Додаткові переваги програми:
- Офіційний сертифікат про проходження курсу;
- Живе спілкування з експертами — можливість отримати відповіді на запитання від досвідчених тренерів;
- Спільнота освітян для обміну досвідом;
- Розіграш нагород серед учасників.
Google продовжує підтримувати українських педагогів, відкриваючи для них нові горизонти у цифровій освіті. Долучайтеся та ставайте частиною цього інноваційного проєкту!
За інформацією МОН
26 березня
Важливий крок для освіти: профспілка і омбудсмен об’єднуються для покращення умов праці та навчання
Профспілка працівників освіти і науки України та Освітній омбудсмен офіційно закріпили співпрацю, підписавши Меморандум, спрямований на захист прав педагогів і здобувачів освіти. У рамках цього документа передбачено спільні дії для покращення умов праці, доступу до якісної освіти та зміцнення соціального діалогу.
Документ підписали Голова Профспілки Георгій Труханов і Освітній омбудсмен Надія Лещик.
Ключові напрямки співпраці:
🔹 Захист трудових та соціальних прав освітян — спільна робота над удосконаленням нормативно-правової бази щодо зарплат, соціальних гарантій і трудових відносин.
🔹 Підтримка учнів та студентів — сприяння рівним можливостям у навчанні, протидія дискримінації та булінгу.
🔹 Поліпшення умов у закладах освіти — створення безпечного, комфортного та сучасного освітнього середовища.
🔹 Розширення соціального діалогу — організація круглих столів, конференцій та інших заходів для обговорення актуальних проблем освіти.
🔹 Інформаційна робота — поширення правопросвітницьких матеріалів через медіа, соціальні мережі та офіційні ресурси.
Механізми реалізації домовленостей:
- Створення спільних робочих груп і консультаційних платформ;
- Визначення відповідальних осіб для координації дій;
- Проведення освітніх заходів за участі експертів та громадських організацій;
- Участь у розробці й обговоренні освітнього законодавства.
Сторони підкреслили значущість цієї співпраці для розвитку освітньої галузі та ефективного захисту прав педагогів і учнів. Підписання Меморандуму є важливим кроком до зміцнення впливу освітянської спільноти на законодавчі процеси та покращення умов навчання й праці.
26 березня
14 травня — старт НМТ: де і коли абітурієнти отримають свої запрошення на тестування?
Абітурієнти, які складатимуть національний мультипредметний тест у 2025 році під час основної сесії, отримають інформацію про дату та місце тестування 4 травня.
Цей термін визначений офіційним календарним планом проведення НМТ.
Реєстрація для участі у тестуванні стартувала 6 березня та триватиме до 3 квітня. Станом на 21 березня вже 217 321 особа успішно завершила реєстрацію та має можливість сформувати сертифікат учасника.
Після завершення реєстрації кожен абітурієнт отримає офіційне запрошення до участі в основній сесії, яке з’явиться у його персональному кабінеті.
У запрошенні буде зазначено дату, час та місце проведення тесту. Ці дані стануть доступними не пізніше ніж за 10 днів до старту основної сесії, яка розпочнеться 14 травня.
НМТ у 2025 році включатиме перевірку знань із чотирьох предметів: три з них є обов’язковими, а ще один учасники зможуть обрати самостійно з переліку запропонованих дисциплін.
Для учасників додаткової сесії інформація про місце та дату тестування стане доступною не пізніше ніж за три дні до її початку, тобто 11 липня.
Нагадаємо, що раніше в УЦОЯО розповіли, який предмет найчастіше обирають абітурієнти для проходження НМТ-2025.
26 березня
Кадрова криза в дошкіллі: чому українські садки втрачають педагогів?
В Україні в системі дошкільної освіти налічується 101 тисяча ставок для вихователів, проте з них 5,5 тисяч залишаються вакантними.
Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО
Про це повідомила заступниця міністра освіти і науки України Анастасія Коновалова.
Як вона наголосила, однією з головних причин нестачі кадрів є низький рівень заробітної плати, що відштовхує молодь від цієї професії та не стимулює випускників педагогічних закладів іти працювати в дитячі садки.
«На жаль, нове покоління не поспішає обирати професію вихователя. Це одна з причин кадрового дефіциту у сфері дошкільної освіти», — зауважила заступниця очільника МОН.
Ще одним викликом для галузі є старіння педагогічного персоналу. За словами посадовиці, середній вік вихователів три роки тому становив 54 роки, а зараз, імовірно, ще вищий.
Водночас вона зазначила, що працівники з великим стажем мають дещо вищі зарплати завдяки надбавкам за вислугу років, категорію тощо.
«Система націлена на збереження кадрів, і в цьому сенсі вона частково працює. Але навіть попри доплати рівень оплати праці залишається надзвичайно низьким», — наголосила Анастасія Коновалова.
Раніше ми писали, що вихователі звернулися до уряду з вимогою негайного підвищення заробітної плати до 15 000 гривень.
За інформацією LB.ua
25 березня
МОН оголосило конкурс на кращі шкільні підручники: як відбувається відбір на 2025/2026 навчальний рік
Міністерство освіти і науки України повідомляє про старт конкурсного відбору підручників для закладів загальної середньої освіти. Керівники департаментів освіти та науки обласних і Київської міської адміністрацій мають передати цю інформацію директорам навчальних закладів і педагогічним колективам.
ВЕБІНАР: Ключові аспекти оцінювання в НУШ
Держава гарантує безоплатне забезпечення підручниками всіх учнів загальної середньої освіти незалежно від форми навчання, а також педагогічних працівників, які працюють у цих закладах.
Оновлення навчальних матеріалів відбувається раз на п’ять років, після чого вони використовуються в освітньому процесі протягом цього періоду.
Видання підручників, що фінансуватиметься з державного бюджету, визначається через щорічний конкурсний відбір, організований Міністерством освіти і науки України. Процес здійснюється на принципах відкритості та прозорості.
Ознайомитися з електронними версіями підручників, що беруть участь у конкурсі, а також переглянути відеопрезентації авторських концепцій можна на офіційному сайті Українського інституту розвитку освіти (УІРО).
Дирекція навчального закладу зобов’язана організувати обговорення та ознайомлення педагогічного колективу з переліком підручників, проте втручання у процес вибору конкретних видань викладачами суворо заборонене.
Якщо підручник, обраний закладом освіти, не пройде конкурсний відбір, школа отримає альтернативний варіант із попередньо сформованого рейтингу.
Кількість примірників, що замовляє навчальний заклад, відповідає фактичній кількості учнів попереднього класу станом на 2024/2025 навчальний рік.
Завдяки цьому конкурсу освітні установи матимуть змогу обрати найкращі підручники для навчання у 2025/2026 навчальному році, що сприятиме підвищенню якості освіти в Україні.
Детальна інформація про конкурсний відбір доступна за посиланням.
25 березня
МОН затвердило перелік спеціальних підручників для дітей з особливими потребами на 2025 рік
Міністерство освіти і науки України опублікувало перелік навчальних посібників, якими повинні будуть забезпечені у 2025 році учні із особливими освітніми потребами. Відповідне рішення ухвалене згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 41, що регламентує порядок забезпечення підручниками та посібниками здобувачів освіти та педагогічних працівників.
Новий проєкт для підтримки дітей з ООП в Україні
Які навчальні предмети охоплено?
Перелік включає широкий спектр дисциплін, зокрема:
🔹 Для учнів із сенсорними порушеннями (сліпих дітей) — друк рельєфно-крапковим шрифтом Брайля. Предмети:
- Інформатика
- Мистецтво
🔹 Для учнів з особливими освітніми потребами — загальний список посібників для конкурсного відбору:
- Українська мова та література
- Англійська мова
- Математика
- Географія
- Історія України та громадянська освіта
- Фізика і хімія в побуті
- Здоров’я, безпека та добробут
- Я досліджую світ
🔹 Для дітей з порушеннями слуху:
- Українська жестова мова
- Розвиток слухо-зоро-тактильного сприймання мовлення та формування вимови
Відповідні посібники допоможуть створити інклюзивне освітнє середовище та надати якісні знання всім дітям, незалежно від їхніх індивідуальних потреб.
Конкурсний відбір навчальних посібників відбудеться найближчим часом. Детальнішу інформацію опублікують на сайті Міністерства освіти і науки України.
25 березня
Telegram досяг мільярдної аудиторії: як месенджер впливає на користувачів
Популярний месенджер Telegram перетнув важливий рубіж, зібравши 1 мільярд активних користувачів щомісяця. Завдяки цьому він став другою за популярністю платформою для спілкування у світі, поступаючись лише WhatsApp.
За підсумками 2024 року, Telegram зафіксував прибуток у 547 мільйонів доларів. Крім того, статистика показує високу залученість користувачів:
- У середньому кожен відкриває застосунок 21 раз на день.
- Щоденний час використання месенджера становить близько 41 хвилини.
В Україні Telegram є головним джерелом новин — 73% українців використовують його для отримання актуальної інформації. Також 81% користувачів обирають цю платформу для щоденного спілкування.
Яким має бути образ педагога в соціальних мережах
Інші соціальні платформи мають такі показники:
🔹 YouTube як джерело новин набрав 19% популярності.
🔹 Facebook втрачає аудиторію — його частка знизилася з 19% до 16%.
Якщо Telegram заборонять, то:
- 52% українців шукатимуть альтернативні джерела новин.
- 31% продовжать користуватися месенджером через VPN та інші способи обходу блокування.
- 25% готові перейти на подібні платформи.

Які правила допоможуть запобігати конфліктам. Як поводитися в чатах педагогам. Хто схильний до агресії в батьківських чатах. Як реагувати на агресію між батьками в чаті
Попри популярність Telegram, важливо пам’ятати про необхідність перевірки інформації. Не всі дані в месенджері є достовірними, тому варто орієнтуватися на офіційні та перевірені джерела й дотримуватись наступних порад.
✔ Цифрова грамотність — ключ до безпеки в онлайн-просторі.
✔ Вміння розпізнавати фейки допомагає уникнути маніпуляцій та дезінформації.
✔ Перевірка джерел забезпечує отримання об’єктивних новин.
Розвиток критичного мислення та інформаційної грамотності — важливий крок до захисту від фейків і забезпечення точності даних у цифровому просторі.
А ми радимо долучитися до нашого Telegram-каналу та бути в курсі освітніх новин.
За інформацією Профспілки працівників освіти і науки
25 березня
Криза в дошкільній освіті: вихователі вимагають термінового підвищення зарплат до 15 тисяч
Вихователі дошкільних навчальних закладів звернулися до уряду з вимогою негайного підвищення заробітної плати до 15 000 гривень на місяць із подальшою індексацією відповідно до рівня інфляції.
Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО
Відповідна електронна петиція вже з’явилася на сайті Кабінету Міністрів України та активно набирає підписи.
Автор петиції наводить низку аргументів, які пояснюють критичну ситуацію у сфері дошкільної освіти:
🔹 Низькі зарплати при високій відповідальності. Наразі вихователь дитсадка 12-го тарифного розряду отримує лише близько 7 000 гривень на місяць, що не відповідає рівню навантаження та відповідальності за дітей.
🔹 Кадровий дефіцит. Через низькі оклади кваліфіковані вихователі масово звільняються, що призводить до нестачі персоналу та збільшення навантаження на тих, хто залишився.
🔹 Розрив у зарплатах між вихователями та вчителями. У багатьох країнах ЄС вихователі дитячих садків отримують зарплати, співмірні з оплатою праці вчителів початкових класів, тоді як в Україні ця різниця є значною.
Що вимагають освітяни?
🔹 Термінове підвищення зарплат до 15 000 гривень із подальшим коригуванням відповідно до рівня інфляції.
🔹 Збільшення фінансування дошкільної освіти та перегляд тарифної сітки, щоб прирівняти оплату праці вихователів до рівня шкільних вчителів.
🔹 Запровадження механізму щорічного індексування зарплат залежно від змін прожиткового мінімуму та інфляції.
🔹 Гарантовані соціальні виплати, зокрема:
- Надбавка за вислугу років.
- Доплата за престижність праці у розмірі не менше 30 % від посадового окладу.
- Щорічна премія до Дня дошкільного працівника у розмірі 100 % від окладу.
- Матеріальна допомога на оздоровлення.
Наразі петиція вже набрала понад 22 000 підписів із необхідних 25 000 для її офіційного розгляду урядом.
Автори звернення наголошують, що підвищення зарплат — це не лише питання добробуту вихователів, а й якісного розвитку дошкільної освіти в Україні.
«Негайне підвищення заробітної плати вихователям ЗДО до рівня не менше 15 000 гривень на місяць (з подальшим переглядом залежно від рівня інфляції). Саме негайне! Адже жити ми мусимо зараз, в умовах шаленого подорожчання продуктів харчування, комунальних послуг, ліків та інших складових», — зазначається у тексті петиції.
24 березня
Реформа старшої профільної школи: що зробити до 1 вересня 2025
24 березня 2025 року в межах кампанії «Освіта у нових громадах від А до Я» відбувся вебінар, присвячений реформі профільної середньої освіти. Захід організував швейцарсько-український проєкт DECIDE («Децентралізація для розвитку демократичної освіти») у співпраці з Міністерством освіти і науки України.
Про Держстандарт профільної середньої освіти
Фінальний етап реформи Нової української школи передбачає повний перехід до профільного навчання у старшій школі. Під час вебінару спікери проаналізували:
- Впровадження академічного спрямування профільної освіти та його значення для учнів.
- Результати громадських обговорень реформи старшої школи й ключові висновки.
- Відокремлення старшої школи від основної та переваги такого рішення для учнів, учителів і громад.
- Механізми співпраці територіальних громад у створенні ефективної мережі освітніх закладів.
- Юридичні аспекти впровадження реформи та особливості правового регулювання співпраці громад.
Серед спікерів були Надія Кузьмичова (заступниця міністра освіти і науки України), Валентина Полторак (менеджерка проєкту DECIDE), а також експерти Андрій Мацокін та Надія Балабуст.
Запуск реформи НУШ розпочався у 2017 році, а в 2018-му перші учні пішли до 1-х класів за новими стандартами. У 2022 році розпочався перехідний етап для 5-х класів, а з 2027 року профільна освіта охопить старші класи, що дозволить випустити перших випускників оновленої системи вже у 2030 році.
Формати профільного навчання:
🔹 Академічне — поглиблене вивчення дисциплін із підготовкою до вступу у ВНЗ.
🔹 Професійне — спрямоване на отримання практичних навичок і швидкий вихід на ринок праці.
Навчання проходитиме у двох циклах:
🔹 Профільно-адаптаційний (10-й клас) — знайомство з напрямами та спеціалізаціями.
🔹 Профільний (11-12-й класи) — глибше опанування обраного напряму.
Громади та школи мають проаналізувати місцеву економіку та залучити бізнес для визначення пріоритетних спеціалізацій. Важливо також враховувати кадровий потенціал закладів, наявне обладнання та інтереси учнів і батьків.
Ключові критерії вибору профілю:
- Оцінка економічного потенціалу регіону.
- Вивчення запитів учнів і батьків.
- Можливість розширення кадрів і матеріальної бази.
Які переваги отримають учні, вчителі та громади?
🔹 Для учнів — можливість вивчати важливі предмети глибше, працювати у сучасних лабораторіях та майстернях.
🔹 Для вчителів — навчати мотивованих старшокласників і реалізовувати потенціал у спеціалізованих дисциплінах.
🔹 Для громад — створення потужних освітніх центрів, які відповідатимуть реальним потребам регіону.

За експертної підтримки Державної служби якості освіти України. Усвідомите траєкторію розвитку школи, опрацюєте алгоритм, методи і напрями самооцінювання
Що зміниться у структурі шкіл?
- Академічні ліцеї стануть окремими юридичними особами, що не матимуть 1-9 класів у своєму складі.
- Для учнів, які не зможуть навчатися в академічному ліцеї, розширять мережу професійних ліцеїв, що дозволять паралельно здобувати освіту та професію.
- Частина шкіл, які не набирають 10-12 класи, перетвориться на гімназії.
Упровадження нової системи відбуватиметься поступово, з урахуванням реальних можливостей регіонів.
Важливим елементом реформи стане організація транспортного забезпечення учнів, які навчатимуться в академічних ліцеях, що стануть центрами профільної освіти.
Скриншот від МОН
Як уряд підтримає реформу?
✔ Оновлення нормативно-правової бази, зокрема Положення про ліцеї.
✔ Субвенції для оснащення лабораторій, закупівлі обладнання та підвищення кваліфікації вчителів.
✔ Фінансування розвитку співробітництва громад, що дозволить спільно утримувати профільні ліцеї.
✔ Методична підтримка педагогів та забезпечення освітніх матеріалів.
Реформа профільної середньої освіти є важливим кроком до підвищення якості навчання та адаптації системи освіти до сучасних викликів. У 2027 році старші класи повністю перейдуть на новий формат навчання, а до 2030 року Україна матиме перших випускників оновленої профільної школи.
24 березня
Масштабна модернізація освіти: Україна будує 1500 сучасних шкіл і лабораторій до 2026 року
Міністерство освіти і науки України впроваджує найбільш масштабну модернізацію освітньої інфраструктури. У 2024–2025 роках уряд виділив фінансування на будівництво підземних шкіл-укриттів, оснащення сучасними лабораторіями, створення майстерень у закладах профтехосвіти, оновлення харчоблоків та облаштування навчальних осередків для предмета «Захист України».
Співпраця з органами громадського самоврядування
Модернізація освітніх просторів продовжиться й у 2026 році. Всього за цей період планується збудувати або оновити понад 1500 навчальних закладів. Це не просто ремонт чи реконструкція, а комплексне перетворення системи освіти, що охоплює як інфраструктурні, так і змістові зміни.
Віцепрем'єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій, міністр цифрової трансформації Михайло Федоров зазначив, що за останні два роки спільно з МОН відбувається суттєва трансформація освіти. Основна мета — створення якісного середовища для навчання майбутніх фахівців, яке відповідатиме потребам сучасної інноваційної економіки.
«Ми працюємо над тим, щоб освітні заклади стали не лише безпечними, а й технологічно розвиненими. У прифронтових містах вже відкрили підземні школи, також триває оновлення майстерень у профтехах та створення навчальних осередків для предмета «Захист України». Це комплексний підхід, що визначає нову якість освіти в Україні», — зазначив Михайло Федоров.
Оновлення освітньої інфраструктури у цифрах
✅ 200 підземних шкіл-укриттів — забезпечення безпечного навчання в умовах війни.
✅ 200 сучасних майстерень у профтехах — підготовка спеціалістів із практичними навичками.
✅ 100+ інноваційних лабораторій — впровадження сучасних освітніх технологій.
✅ 210 модернізованих харчоблоків — якісне та здорове харчування для учнів.
✅ 963 навчальні осередки «Захисту України» — формування у молоді навичок безпеки та національної свідомості.
Як наголосив міністр освіти і науки Оксен Лісовий, якість навчання значною мірою залежить від середовища, в якому діти отримують знання. Саме тому розбудова та оновлення освітніх просторів є пріоритетом навіть у воєнний час.
«Освітня інфраструктура — це не просто класи, у яких перебувають діти, це насамперед освітні середовища, де формується світогляд дітей, їхні навички та розуміння науки. Ми інвестуємо не лише в будівлі, а в майбутнє покоління. Тому наші підземні школи — це повноцінні навчальні заклади, оснащені всім необхідним для якісного навчання», — зазначив Лісовий.

За експертної підтримки Державної служби якості освіти України. Усвідомите траєкторію розвитку школи, опрацюєте алгоритм, методи і напрями самооцінювання
Які результати очікуються від модернізації?
✔ Безпека та безперервний освітній процес — підземні школи дають змогу навчатися навіть під час загроз, що мінімізує втрати у навчанні.
✔ Інноваційний підхід — нові лабораторії, оновлені майстерні та сучасні освітні осередки сприяють практичному навчанню за міжнародними стандартами.
✔ Розвиток людського капіталу — створення якісного освітнього середовища сприятиме підготовці конкурентоспроможних фахівців та економічному розвитку країни.
✔ Безбар’єрність та доступність — усі простори будуть пристосовані для навчання дітей з особливими потребами.
Загальний бюджет державних інвестицій у модернізацію освітньої інфраструктури на 2024–2025 роки складає 22,56 млрд грн. Також фінансування відбувається за рахунок місцевих бюджетів та міжнародної допомоги.
На початок 2025 року вже оновлено та відкрито понад 1000 освітніх просторів. Реалізація масштабних проєктів продовжиться у 2025 році, а частина з них буде завершена у 2026 році, що забезпечить довготривалий розвиток української освітньої системи.
24 березня
Обіцяли більше, але зарплати освітян залишаються найнижчими: що не так із реформами в освіті
Рівень заробітної плати у сфері освіти залишається одним із найнижчих серед усіх галузей економіки в Україні.
Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО
Це підтверджують дані Державної служби статистики щодо середньомісячної зарплати за видами економічної діяльності у 2024 році.
За інформацією Держстату, середня зарплата працівників усіх сфер економіки в четвертому кварталі 2024 року становила 24 153 грн. Водночас в освітній галузі цей показник був значно нижчим — 16 479 грн.
Попри те, що за рік середня заробітна плата освітян зросла на 22,1%, загалом по країні цей показник збільшився на 25,6%. Найвищі зарплати традиційно отримують працівники авіаційного транспорту, IT-сфери, телекомунікацій, фінансового та страхового секторів.
Менше за освітян отримують лише працівники бібліотек, музеїв, архівів та представники творчих професій, які працюють у сфері мистецтва та розваг.
У звіті Міністерства освіти і науки одним із досягнень команди міністра Оксена Лісового названо підвищення зарплат учителям у середньому на 15%. Однак ця зміна не досягла запланованого рівня зростання.
Ще в листопаді 2023 року Лісовий зазначав, що середня зарплата вчителя становила 13 000 грн. Було анонсовано двоетапне підвищення: на 10% у січні 2024 року та ще на 12,6% у квітні. Очікувалося, що після цього зарплата вчителя першої категорії зросте до 16 000 грн.
Прем’єр-міністр Денис Шмигаль заявляв, що загальне підвищення зарплат освітян у 2024 році складе 21%, а вчителі вищої категорії отримуватимуть у середньому 17 400 грн.
Проте на кінець жовтня 2024 року, за даними МОН, фактична зарплата вчителя першої категорії досягла лише 14 255 грн, а вчителя вищої категорії — 15 196 грн. Тобто реальне підвищення становило близько 10%, тоді як очікувалося зростання на 21%–22,6%. Загалом середня заробітна плата вчителя в Україні восени 2024 року була приблизно 14 200 грн, що на 2 000 грн менше, ніж передбачалося у квітневих розрахунках.

Усе про організаційно-управлінську діяльність: відкриття та реорганізація закладу освіти, фінансова самостійність, кадровий менеджмент, охорона праці та цивільний захист. І бонусний модуль: робота закладу освіти під час воєнного стану
Таким чином, хоча у звіті МОН наголошують на зростанні зарплат педагогів, насправді підвищення було нижчим за заплановане. До того ж окремі джерела зазначають, що станом на 2025 рік середня зарплата вчителя залишається на рівні 13 000 грн.
Окрім цього, міністерство анонсувало впровадження спеціальних доплат освітянам, зокрема «вчительської тисячі». Від початку 2025 року ця надбавка складала 1 000 грн, а з нового навчального року мала зрости до 2 000 грн. Однак частина освітян скаржилася, що навіть з урахуванням цієї доплати їхня зарплата виявилася меншою, ніж у 2024 році. Причиною стало зменшення надбавок за престижність праці в окремих закладах освіти.
23 березня
Два роки змін у освіті: ключові досягнення МОН під керівництвом Оксена Лісового
Міністерство освіти і науки підбило підсумки роботи під керівництвом Оксена Лісового, який очолює відомство з 21 березня 2023 року.
Ключові досягнення МОН за лютий 2025
Аналізуючи результати своєї діяльності, у МОН наголосили на ключових досягненнях команди за два роки.
Зокрема, за цей період вдалося повернути до очного навчання 164 тисячі учнів, відкрити 6 підземних шкіл у Запорізькій області та придбати понад 500 шкільних автобусів для перевезення дітей.
Реформа «Нова українська школа» була відновлена, що дало змогу продовжити модернізацію освіти. Розпочато втілення концепції «Освіта для життя», яка передбачає оновлення змісту навчання відповідно до сучасних викликів і підготовку до реформи старшої школи.
Також значну увагу приділили розвитку позашкільної освіти. Одним із важливих досягнень стало відкриття першого в Україні та п’ятого у світі Музею математики «Кубоїд». Відбувся перезапуск системи олімпіад і турнірів.
Окремим напрямом роботи стало реформування шкільного харчування. Завдяки змінам безоплатне харчування отримують 1,6 млн школярів, а в багатьох навчальних закладах модернізуються їдальні та харчові блоки.
Відповідно до сучасних викликів, в освіті відбувається масштабна адаптація. Зокрема, затверджено оновлену програму «Захист України» для учнів 10–11 класів. Водночас вдалося відновити понад 800 закладів освіти, які постраждали від війни.
Зміни торкнулися й дошкільної освіти. Було ухвалено новий закон, що передбачає зменшення бюрократичного навантаження на вихователів, підвищення якості навчального процесу та розширення доступних форматів дошкільних закладів.
У професійній освіті триває модернізація: навчальні заклади отримують сучасне обладнання, розвивається співпраця з бізнесом і міжнародними партнерами, з’являються нові онлайн-можливості для навчання.
Вища освіта також зазнає змін: одним із ключових досягнень стало впровадження індивідуальних освітніх траєкторій для студентів і запуск грантових програм для навчання. Продовжується модернізація університетської мережі, зокрема запущено експеримент щодо розширення повноважень наглядових рад для вдосконалення управління закладами.

Усе про організаційно-управлінську діяльність: відкриття та реорганізація закладу освіти, фінансова самостійність, кадровий менеджмент, охорона праці та цивільний захист. І бонусний модуль: робота закладу освіти під час воєнного стану
Окрім цього, триває оновлення інформаційної системи АІКОМ, що забезпечує актуальну та достовірну базу освітніх даних. Завдяки ініціативі «Коаліція девайсів» тисячі вчителів і учнів отримали ноутбуки та планшети. А платформа «Всеукраїнська школа онлайн» продовжує активно розвиватися.
У співпраці з партнерами запущено «Мрію» — державний вебпортал і мобільний застосунок для учнів, батьків і педагогів.
У МОН наголошують, що всі досягнення стали можливими завдяки злагодженій роботі та підтримці на всіх рівнях.
23 березня
Які предмети обирають абітурієнти на НМТ-2025: іноземні мови на першому місці
Абітурієнти, які складають національний мультипредметний тест, найчастіше обирають іноземні мови як додатковий предмет.
Такі дані опублікували в Українському центрі оцінювання якості освіти, аналізуючи перебіг реєстрації на НМТ.
Зокрема, серед 217 тисяч зареєстрованих учасників майже 89 тисяч віддали перевагу іноземній мові.
Також високим попитом користуються географія (понад 45,5 тисяч осіб) і біологія (42,5 тисяч).
Українську літературу як додатковий предмет обрали понад 32 тисячі вступників.
Найменш популярними дисциплінами залишаються фізика та хімія, які обрали понад 5 і 2 тисячі учасників відповідно.
