Body percussion з українською душею. Початок
Ця стаття — прев’ю збірки Марії Пилипчак, яку ще тільки готують до друку. А ви вже зараз можете ознайомитися з її унікальним наповненням: автор поєднала народні дитячі скоромовки з технікою body percussion. Хто нарікав, що національного матеріалу для втілення орфівської концепції недостатньо? Отримайте порцію свіжого дихання у цьому та наступних числах журналу. Магію втілення відомої техніки на українські терена розпочинаємо…
Працюючи з дитячим колективом при Національному народному хорі імені Григорія Верьовки понад 30 років, я помітила закономірність — усім дітям подобаються римічні ігри зі скоромовками, жваві руханки. Розважальний аспект цих ігор очевидний, та вони містять і глибоку розвивальну цінність: поліпшують мовлення, дрібну моторику, координацію рухів, орієнтацію у просторі, відчуття ритму музики та слова, пам’ять, увагу, реакцію тощо.

1. Що в основі
На практиці до скоромовок я додаю body percussion. Це дає змогу отримати необхідну логоритмічну тріаду: музика — слово — рух. Музично-ритмічний і мовленнєвий матеріал добираю, враховуючи рівень розвитку дитячого осередку. Застосовую зразки, власноруч дібрані та записані під час фольклорних експедицій у різних куточках України. Цей матеріал природний для маленьких українців і викликає у них жвавий відгук.
Оскільки будь-яка методика рухається від простого до складного, матеріал ускладнюю поетапно.

рядок зі словами та ритмом
+
піктограми, що означають рухи тіла в той чи той момент.
Графічні символи монтую над нотними тривалостями.
2. Які рухи
Рухи для body percussion пропоную прості: тупати, плескати, клацати й одночасно виразно декламувати скоромовку. Головне, побудувату роботу з графічними символами так, щоб діти поступово засвоювали різні сталі комбінації з періодичними повторами. Комбінації просто запам’ятати і, врешті, творчо відтворити.
Спочатку тренуємо притупи: «падаємо» правою ногою на сильну долю, на слабку — притупуємо лівою та іноді до цього додаємо оплеск. З часом акцент переносимо саме на оплеск, а слабку долю підкреслюємо притупом ногою. Таким чином опора на сильну долю має вже інше виконання, не таке зручне, як раніше. І це розвиває відчуття метро-ритму.

Діти радіють, коли у них все виходить. А успішно виконані завдання стимулюють їхній майбутній розвиток. Розглянемо окреслені принципи на прикладах.
3. Як звучать живі приклади
Скоромовки «Равле павле» та «Лізла пані» містять таку повторювану рухову формулу:
притуп правою ногою + притуп лівою ногою + пауза + оплеск.
Отже, спочатку працюємо тільки з двома символами.
Равле павле
Лізла пані
У цих скоромовках можна оплеск замінити на символ «клац», вигук «гей» або рух «рука на груди».
Наступні скоромовки — «Обережний хитрий лис», «Що без леза» та «Сів шпак на шпаківню» — мають уже три символи для рухів.
Обережний хитрий лис
Що без леза
У скоромовках «Равле павле» та «Лізла пані» використовуємо почергові притупи правої, а потім лівої ноги. І це дає певну рухову стабільність. А в скоромовках «Обережний хитрий лис» та «Що без леза» ноги задіяні тільки на сильну долю в кожному такті. На слабку долю чергуємо оплеск та клацання пальцями.

Сів шпак на шпаківню
Спочатку дитина може тупати тільки правою, або лівою ногою, як їй зручніше. А потім варто ускладнити — підключити чергування: на сильну долю тупати то правою, то лівою ногою.
Наступна вправа-скоромовка «Не клюй, курко» побудована на елементах попередніх вправ.
Не клюй, курко
Логоритмічні заняття матимуть оптимальний корегувальний ефект, якщо педагог продумає й рівномірно розподілить психофізичне навантаження на дітей. Йдеться не тільки про елементи вody percussion, але й тексти та метро-ритмічні особливості скоромовок, їхню складність щодо вимови.
Скоромовка «Кра-кра, вороння» навчить дітей почути новий ритмічний елемент — тріоль та шістнадцяті.
Кра-кра, вороння
Саму технологію і значення тріолі та шістнадцятих винятково теоретично пояснювати дітям немає сенсу. Їх треба почути. І головним у таких випадках є слуховий досвід, коли «вухо» дитини отримує нові враження. У рухах, якраз, тут буде дещо знайоме з попередніх вправ. Якщо дітям складно клацати пальцями, можна замінити іншими рухами, про які йшлося раніше.
4. Що у підсумку
Коли максимально насичувати заняття ігровими прийомами, діти відчують свободу імпровізації. Дозвольте їм вибрати власні символи в момент, коли вступають рухи руками. Однак базовим рухом у відчутті сильних долей має залишатись опора на стопи. Поступово, коли діти вже легко виконуватимуть вправи, запропонуйте їм придумувати мелодії на скоромовки. Будьте певні, вони імпровізуватимуть винятково у межах секунди чи терції. І це дасть змогу легко контролювати чистоту вокального діапазону.
Педагог повинен сам чітко й переконливо заспівати початки мелодій і цим дати поштовх дітям, в якому напрямку шукати варіанти музичного тексту. Така «керована» імпровізація не дасть розвинутися хаосу звуків і сприятиме чіткому вибору ладової основи музичного матеріалу.

До скоромовок можна малювати малюнки. Це можуть бути малюнки професійного художника, які створять довершений образ, про який йдеться в тексті. Окрім усього, хороший рівень побаченого стимулюватиме і дітей до власних творчих експериментів із зображеннями. Потім ви зможете використовувати створені «картини» в роботі, щоб без слів нагадати дітям скоромовку. У такий спосіб тренується музична пам’ять.
Далі буде…
Презентовані у статті скоромовки з елементами вody percussion друкуються вперше і є результатом багаторічної музично-педагогічної практики автора.

Від редакції: