Плескан, журавлі та кривундяки: фольклорна весна
- символічні рухи
- жартівливі ігри
- архаїчні пісні
- прості танці
У дитячому фольклорному ансамблі «Цвітень» заздалегідь готуємося зустрічати весну. Розучуємо хороводи, веснянки, гаївки, танці. У них збереглося багато архаїчних рис, як-от імітація тварин і птахів, відтворення рухів людської праці — як засівають, оброблюють землю тощо. Наші предки заклали у календарно-обрядовий фольклор ще й глибокий символічний зміст. Так, коло в танці означає безкінечність.

Символом кола просякнута вся наша танцювальна культура: від дорослих танців до дитячих пісенно-танцювальних ігор. Наприклад, у «Подоляночці» кожна дитина, що йде колом, — душа, яка є частиною безкінечності. А дитина всередині кола — символ земного життя. Із часом, обравши собі заміну, дитина з центру кола стає до гурту — «відлітає у вирій безкінечності».
У нашому колективі маємо кілька улюблених пісень-ігор у колі, а також простих танців, які засновані на інших рухах — оплесках або ході «кривундяками». Розповімо, як у них грати, що в той момент співати та якими історіями «присмачувати».
Маю хустку вишивану
Пісню-гру «Маю хустку вишивану» записали під час фольклорної експедиції в селі Рудники на Івано-Франківщині. У давнину пісня-гра побутувала в репертуарі дорослих, але поступово її перейняли й діти.
Як грають. Усі стають кружка. Хлопчик походжає в колі з вишитою хусткою і на словах «того поцілую» вибирає дівчинку. Вони разом танцюють у колі. Відтак хлопчик кладе дівчинці хустку на плече, вклоняється їй або цілує її у щічку та стає у коло. Гру починають знову. Тепер уже дівчинка походжає у колі та вибирає собі хлопчика. Можна обирати дівчинку, коли хлопчиків у групі мало. Гра триває, доки хочеться грати.

![]() | |
Маю хустку вишивану На всі штири роги, На всі штири роги. Кого субі спудобаю, Постелю під ноги, Постелю під ноги. | Кого субі спудобаю, Того поцілюю, Того поцілюю. Тому свою вишивану Хустку подарую, Хустку подарую. |

Пояснимо тепер, як діти танцюють у центрі кола, коли вибрали пару. Ось кілька варіантів.
Діти молодшого дошкільного віку беруться за руки і розгойдують їх у такт пісні.
Діти старшого дошкільного віку рухаються вліво-вправо на кожну чверть. Виконують такі елементи:
- хлопчик кладе одну руку дівчинці на плече, іншою бере її під боки;
- дівчинка робить те саме, тільки симетрично;
- хлопчик ступає крок вправо правою ногою, приступає лівою, а потім притупує на місці правою;
- дівчинка одночасно робить те саме, тільки з лівої ноги;
- разом виконують кроки в інший бік.
![]() |
Якщо діти рухаються вільно, легко вправляються із заданими кроками — ритмічну фігуру кроків можна ускладнити.
Діти беруться за руки і довільно кружляють усередині кола. Але ліпше заохочувати виконувати рухи ніг і рук чітко в ритмі пісні. У такий спосіб поліпшимо відчуття метру та координацію тіла, бо з часом у репертуар прийдуть і складніші народні танці.
Занадився журавель
Пісню-гру «Занадився журавель» записали в селі Хлипнівка Черкаської області.
Зміст ігор простий — це відвертість дитячої душі, чистий кришталевий гейзер, який освіжає, підбадьорує, омолоджує.
Золтан Кодаї
Як грають. Двоє дітей ведуть діалог у колі. Один — «журавель», інший — «баба»:
— Сіла я на човника морем пливти.
— А де то море?
— Бервенцем заросло.
— А той бервінок?
— Корова зʼїла.
— А де та корова?
— Довбенька підбила.
— А де та довбенька?
— Червачки зʼїли.
— А де ті червачки?
— Журавель зʼїв.
— А де той журавель?
— За дідом сховався.
— А де той дід?
— Коло баби сидить.
— А де та баба?
— Журиться.
— Чого журиться?
— Бо журавель потоптав город.
Усі співають «Занадився журавель».
![]() | |
Занадився журавель, журавель До бабиних конопель, конопель. Приспів: Сякий-такий журавель, Сякий-такий носатий, Сякий-такий цибатий, Сякий-такий дибле, Конопельки щипле. А я тому журавлю, журавлю. Та й ноженьки завʼяжу, завʼяжу. Приспів. | Оце тобі, журавель, журавель. Не літай до конопель, конопель. Приспів. А я тому журавлю, журавлю Та й ноженьки розвʼяжу, розвʼяжу. Приспів. Щоб ти більше не літав, не літав. Конопельки не щипав, не щипав. Приспів. |
«Баба» зав’язує «журавля» і прутиком ганяє всередині кола. На словах «А я тому журавлю та й ніженьки зав’яжу» пов’язує хусткою «журавля» і, тримаючи за хустку, походжає з ним по колу. Коли пісня закінчується, учасники вибирають нових «бабу» й «журавля». Гра починається знову.
Кривий танець
Один із найдавніших жанрів народного танцювального мистецтва майже у всіх народів світу — хоровод. Виконавці одночасно танцюють і співають. У давнину хороводи виконували під час обрядів традиційного календарного циклу. Зокрема, це — зустріч весни із веснянками, гаївками, гагілками тощо. Тексти веснянок прості, а рухи плавні, з опорою на основні долі такту.
Кривий танець записали в селі Петрівка Вінницької обл.
Як грають. Дівчата беруться за руки і плавно у ритмі пісні ходять «кривундяками» — наче змійкою. Коли дітей багато, можна йти дворядовою «підківкою». Кінці «підківки» якнайбільше зближені один з одним. Тоді один ряд входить всередину, а другий — виходить.
![]() | |
А кривого танця… Та й нима їму кінця. Треба їго виводити, Кінець їму находити. Ой, довгої лози, Пасли дівки кози. А парубки завиртали Та й дівчата ни гуляли. |
Варіант гри. Три учасники стають трикутником, розмахують хустками — це й буде «підківка». Навколо неї гуртом рухаються діти: йдуть рівним кроком у такт пісні й співають.
Плескан
Дітей старшого дошкільного віку потроху можна ознайомлювати із танцювальною культурою дорослих: гопак, козачок, полька, шумка, карапет, плескан, коломийка, кадриль. Найпростіше почати з танцю, який діти дуже легко повторюють — плескан або плескач. Його основний елемент — ритмічне плескання в долоні.
Танець записали під час етнографічної експедиції у селі Жван на Вінниччині.
![]() |
Танцюють так. Діти стають навпроти одне одного парами.
![]() | ![]() | ![]() |
2 такти програшу до знаку «реприза» — налаштування на танець.
1-й такт: перша частка — руки в боки, друга частка — оплеск своїми руками, третя частка — оплеск по долонях партнера з притриманням на четверту частку.
2-й такт: так само, як перший.
3-й такт: перша частка — руки в боки, друга частка — оплеск своїми руками, третя — оплеск перехрещеними руками у долоні партнера (права долоня до правої), четверта — оплеск перехрещеними руками у долоні партнера (ліва долоня до лівої).
4-й такт: так само, як перший.
![]() |
Ритмічна фігура оплесків |
5-й такт: відтворення ритмічної фігури спочатку оплесками своїх долонь.
6-й такт: відтворення ритмічної фігури оплесками у долоні партнера.
7-й такт: повтор рухів пʼятого такту.
8-й такт: повтор рухів шостого такту.
9—12-й такти: плескання в долоні партнера.
Пісня-гра й дитячий танець занурюють дітей у різноманітний почуттєвий світ — усе навколо них стає кольоровішим, глибшим. Граючись із фольклором, діти набувають упевненості в колективі. Під час парних або групових ігор часто виникають тісні товариські взаємини. А коли треба вибрати пару або когось замість себе в коло, — діти вчаться долати складний етап вибору. Гра — чудовий засіб на службі виховання, а мудра народна гра, витримана століттями, — й поготів!
за правильну відповідь
