Діти і війна — відновлення на музичних заняттях
Психологічне здоров’я маленьких українців — основа процвітання всієї нації. Діти дошкільного віку — досить вразлива категорія населення, яка в сучасних умовах травмована найбільше. Базове почуття безпеки порушене. Відновленням психологічного здоров’я опікуються психологи. Але й музичним керівникам, які працюють з дітьми щодня, будуть корисні підказки, як діяти
Техніки музичної терапії музичний керівник може використовувати лише для профілактики, поліпшення психо-емоційного стану дітей, але не для лікування. Усі гострі стани, нестандартні реакції дітей на музику потребують консультації фахівців, які можуть працювати в тандемі з музичним керівником та практичним психологом.
Як зрозуміти, чи потрібна дитині допомога
Насамперед, необхідно розібратись у тому, чи справді дитині необхідна допомога. Ось кілька «сигналів», на які варто звернути увагу:
- у дитини є інтрузивні спогади — згадки про жахливі сцени, які вона пережила. Вона розповідає про це, малює або просто лякається гучних звуків і того, що нагадує їй про пережитий жах;
- дитина, яка пережила насилля, бачила жахи війни, уникає розмов про це, замикається в собі, складно йде на контакт з однолітками та дорослими;
- дитина проявляє фізіологічне перезбудження — невмотивовану агресію до інших людей, істерики тощо. Часто така агресія є реакцією на стрес і нерозуміння того, що відбувається навколо;
- у дитини змінилася поведінка, з’явилися неконтрольовані фізіологічні реакції, як-от безсоння, енурез тощо.
З чого розпочати відновлення
На музичних заняттях діти, які пережили жахи війни, можуть проявляти загальмованість, відсутність інтересу до того, що відбувається довкола, відмовлятися брати участь у іграх, співах, будь-якій спільній діяльності. Ось кілька простих порад, щоб зменшити такі ознаки та відновити психологічну рівновагу дітей.
Наводьте курсор на малюнки,
щоб прочитати
З якими труднощами можна зіштовхнутися
На перших заняттях стан дитини може погіршуватись. Якщо стрес та неприємні відчуття виникають після прослуховування конкретної музики, варто замінити музичний матеріал, перейти до інших форм музичної діяльності.
Музика може підняти на поверхню почуття, які були глибоко приховані досить довгий час. Тому погіршення стану в дитини може відбутися не одразу, а через кілька тижнів чи місяців після початку занять.
По завершенні музичного заняття музичний керівник може дати завдання дітям: намалювати свої відчуття та переживання зараз, удома після садка та увечері перед сном.
Які техніки роботи найдієвіші
Під час музичного заняття можна практикувати техніки, спрямовані на відреагування на стан дитини та відновлення психологічного здоров’я дошкільників. Ось кілька прикладів.
На завершення заняття можна програти добрі побажання дитині від кожного учасника. Вітаються створені власними зусиллями пісеньки, мелодії та малюнки, намальовані під музику, яку слухали на занятті.
Відновлення психологічного здоров’я дошкільників — тривалий процес, який потребує терпіння, емпатії та часу. Проте кожний з нас сьогодні працює на власному фронті, залучаючи всі можливі інструменти для відновлення повноцінного життя.