Звукова терапія: техніки порозуміння
Цілющий вплив музики відомий із давніх-давен. Так, наприклад, музику для релаксації, що уповільнює дихання та серцебиття, іноді вмикають під час денного сну дітей. Пропонуємо взяти до свого педагогічного арсеналу нові ідеї — зцілення за допомогою музичних звуків власного голосу. Застосовуйте техніки звукової терапії на музичних заняттях — і зможете не лише утримувати емоційну стабільність дітей, а й розвивати їхній емоційний інтелект
Дитинство — короткий, але надзвичайно важливий період інтенсивного розвитку психічних, фізіологічних та соціальних аспектів особистості. Щоденні стреси, підвищений рівень тривожності, психологічні травми руйнують крихкий баланс, на якому тримається можливість відновлення психологічного здоров’я. Окрім того, тілесний дискомфорт, страхи, а внаслідок цього неправильне дихання й підвищене серцебиття спричиняють погіршення стану здоров’я дитини чи дорослого, небажання контактувати з іншими, прагнення проводити більше часу наодинці із собою.
Пропоную скористатися потенціалом звукової терапії, щоб нормалізувати ці стани.
Який вплив звукових вібрацій
Звукова терапія — це методика оздоровлення людини шляхом впливу на неї звукових коливань. Оскільки наш організм має власні коливання, бо кожний орган вібрує на своїй частоті, ми можемо підключатися до інших звуків, входити з ними в резонанс. Або ж навпаки: відчувати дисгармонію від надто різких вібраційних перепадів ззовні — і в такий спосіб корегувати налаштування свого організму.
Для сеансів звукової терапії можна використовувати різні духові, ударні, струнні інструменти, звуки природи та людський голос. Головна мета — вивільнити затамовані, витіснені почуття та емоції, а також ті переживання, які блокують якісну взаємодію з навколишнім світом.
Наведемо приклади деяких технік звукової терапії, які допоможуть дітям налагодити контакт із однолітками, дорослими та самими собою.
Як реалізувати різні техніки
Голос — це наш унікальний звуковий представник. Він має багато індивідуальних характеристик, наприклад: тембр, висота, обертони. Звук голосу, спрямований усередину нашого тіла, допомагає гармонізувати внутрішні процеси.
Один із оздоровчих прийомів звукової терапії — довгий видих із проспівуванням звуків на одній ноті. Це своєрідна медитація. Вібрації, які утворюються в зоні горла, губ, грудної клітини, посилають сигнали в різні органи, створюють внутрішній резонанс, поліпшують кровообіг.
Китайська медицина відкрила кілька закономірностей впливу звуків на різні органи й системи:
- звук [і] лікує ніс та очі;
- звук [у] укріплює горло та голосові зв’язки;
- звуки [в], [н], [м] ,[е] поліпшують роботу головного мозку;
- звуки [ц], [к], [щ], [і] лікують вуха;
- звуки [у], [и], [х], [ч] нормалізують дихання;
- звуки [о], [ф], [с], [м], [и] поліпшують роботу серця.
Запропонуйте дітям інтонувати голосом різні голосні звуки, моделюючи різні емоційні стани, як-от: радість, смуток, спокій, злість тощо. Скористайтеся картками-смайликами, на яких зображено основні голосні звуки разом із певною емоцією: [і] — радість, [у] — образа, [е] — роздум, [и] — огида, [а] — осяяння, інсайт, [о] — здивування. Попросіть дітей проспівати на одному звукові відповідну емоцію: спочатку відкрито, а потім — «промугикати» із закритим ротом.
Інтонаційні діалоги. Створіть діалог, у якому будуть звучати лише голосні звуки. Тему для «розмови» може запропонувати вихователь або практичний психолог. Наприклад: «Несподівана зустріч», «Невихована подружка», «Я вмію дружити», «Мій найкращий день», «Моє улюблене заняття» тощо. Головну увагу під час звукової імпровізації приділіть емоціям, які вчиться виражати дитина.
Музичні діалоги «У пошуках сенсу». Запропонуйте дітям створити за допомогою голосних звуків репліку, яка передає певне прагнення, емоцію, як-от: сумнів, страх, недовіра, натхнення, радість від перемоги. Інтонуючи голосом, діти навчаються комунікувати на рівні інтонацій, розвивають свій емоційний інтелект.
Відгук на твори мистецтва.Практикуйте бесіди-відгуки, в яких дитина має відтворити свої враження про ту чи ту картину, музичний твір чи вірш за допомогою емоційної імпровізації голосом.
Віброакустичний масаж. Тонуйте звук «м-м-м» із закритим ротом і розімкненими зубами й одночасно плескайте себе по різних частинах тіла. Техніка усуває стрес, повертає відчуття цілісності, збалансовує. Можна виконувати стоячи або сидячи.
«Заколисування». Обхопіть себе обома руками та, розхитуючись у різні боки, наспівуйте улюблену мелодію. Техніку можна виконувати в парах. Діти сідають одне до одного спинками і, щільно притулившись, тонують одну й ту саму мелодію. Її аудіозапис може увімкнути музичний керівник.
«Пісенні хованки». Діти об’єднуються у дві команди. Кожна команда готує кілька відомих пісень для демонстрації. Співати пісню можна разом, використовуючи для показу лише голосні звуки. Друга команда має здогадатися, яку пісеньку обрали діти, й заспівати її правильно.
Імітація звуків природи. Для цієї техніки ми можемо використовувати як голосні, так і приголосні звуки: імітуйте шум вітру, шелест листя, звуки морських хвиль, нічного дощику, вечірнього парку й ранкового лісу. Головне — звукова імітація має мати певну динаміку: голосніше — тихіше, наростання звуків — згасання, темпові варіації тощо. Техніку можуть виконувати всі діти в групі одночасно або ж у формі діалогу між командами.
«Хвиля». Діти об’єднуються у дві команди. Завдання першої команди — обрати два-три звуки й створити звукову імпровізацію в чітко визначеній динаміці. Завдання другої команди — уважно послухати й максимально точно відтворити почуте. Потім команди міняються місцями.
Техніки звукової терапії навчають дітей слухати себе та інших, прислухатися до власних відчуттів, досліджувати вплив звуків на свій організм, а також учитися будувати здорову комунікацію з іншими людьми. Використовуйте їх на музичних заняттях!