1
Січень 2024року
методична бібліотека
розучуємо пісні

Як допомогти дітям запам’ятати текст пісні

У практиці чи не кожного музичного керівника іноді виникають труднощі під час розучування з дітьми нової пісні. Такі ситуації завдають особливого клопоту, якщо пісню запланували виконати на святі, а часу до нього залишається обмаль. Скористайтеся рекомендаціями, як застосовувати традиційні та сучасні методи запам’ятовування, щоб допомогти дітям легко засвоїти новий пісенний матеріал

У дитини дошкільного віку процес запам՚ятовування відбувається мимовільно, вона не докладає для цього зусиль. Часто дитина звертає увагу й емоційно реагує на певні об՚єкти навколишнього світу та події, яких дорослі навіть не помічають. Наприклад, згадує колір парасольки незнайомця на автобусній зупинці, а от ім՚я маминої подружки пригадати не може. Чи пам՚ятає, що пензлик у дитсадку пухнастіший, ніж у неї вдома, а на дерев՚яній ручці є пляма у вигляді вушок кошеняти. Діти сприймають такі моменти як важливі ознаки дня.

Світ дитячих інтересів — у принципово іншому інформаційному просторі, аніж світ інтересів дорослих. Він підпорядкований законам спонтанного реагування. Це потрібно враховувати під час розучування пісень. Неможливо передбачити, що саме справить вирішальне враження на дитину: музичний зворот фрази чи спонтанна візуальна асоціація, чіткий зміст чи актуальний сюжет.

Пам’ятайте, діти копіюють ваш спів, але насамперед він має їх зацікавити, вразити. Якщо ви співаєте недбало, не очікуйте гарних результатів дитячого виконання.

Розглянемо детальніше два основних методи, як допомогти дітям запам՚ятати текст пісні — інтонаційний та смисловий. Їх можна поєднувати, проте інтонаційне запам՚ятовування зазвичай у дітей у пріоритеті.

Застосуйте метод інтонаційного запам’ятовування

Що молодша дитина, то важливіша для неї інтонація загалом, а не сенс окремих слів і речень.

Перше враження. Важливу роль відіграє перше враження від пісні. Яскраве виконання, «чиста» мелодія зазвичай сприяють тому, щоб діти запам՚ятали пісню.

Загальні інтонаційні риси. Музика супроводжує людство споконвіку. Наприклад, колискові пісні в усіх народів світу мають спільні інтонаційні риси. Зміст слів за цих умов не першочерговий, оскільки колискові співають немовлятам, які ще не розуміють слів. Але дитина раннього віку вже здатна впізнавати відомі мелодії та емоційно реагувати на них.

Взаємозв՚язок мелодії та слова. На під­свідомому рівні цей взаємозв՚язок заспокоює дитину. Навіть якщо текст взагалі не має сенсу, а є лише послідовністю складів та звуконаслідувань.

Емоційність. Дитина реагує на найменші зміни у виконанні, мелодійному малюнку та фразуванні, динаміці та темпі.

Комплексне сприйняття. Дитина запам՚ятовує все комплексно, за допомогою всіх органів чуття. Скажімо, якщо мама співала дитині та водночас тримала її на руках, то дитина, крім мелодії та голосу мами, запам՚ятає ще й її дихання, дотики й навіть освітлення в кімнаті. Для дитини все це — важливі елементи середовища, що її оточує.

Засоби виразності. Серед засобів виразності, які сприятимуть запам’ятовуванню пісні, — наголошені та ненаголошені склади; наявність або відсутність пауз у музичній фактурі; зручно розставлені цезури; імітація емоційних проявів, наприклад зітхання «Гей!», «Ох!».

Незрозумілі слова. Інколи діти не розуміють смислу слів. Тоді вони замінюють незнайомі чи незрозумілі слова своїми імпровізаціями. Таке трапляється часто, тому музичному керівнику варто звертати увагу на якість першого виконання.

Підключайте метод смислового запам’ятовування

Що старшою стає дитина, то цікавіше їй розуміти зміст пісні. Тож у пригоді стає метод смислового запам՚ятовування.

Значення слів. Якщо ви поясните дітям значення слів, це збагатить їхнє сприйняття новими враженнями та викличе інтерес на рівні комунікації. Під час інтонаційного запам՚ятовування діти рідко діляться з іншими своїми музично-фонетичними імпровізаціями. Можуть на самоті гратися і співати щось, гуляти та співати для самих себе. Коли діти обговорюють зміст тексту пісні з дорослими чи однолітками, вони виходять на новий рівень спілкування та творчих проявів.

Уява та фантазія. Обговорюйте сюжет, ставте запитання, заохочуйте дітей розмірковувати на ту чи ту тему, пропонуйте ігри та творчі завдання з інших видів мистецько-естетичної діяльності. Так ви допоможете дітям встановити міцний емоційний контакт зі змістом тексту пісні.

Інтелектуальне аналізування. У дітей неможливо відокремити емоцію, настрій від інтелектуального аналізування. Активізуйте їхнє емоційно-ціннісне ставлення до змісту пісні. Це допоможе успішно засвоїти матеріал. Використовуйте в роботі мнемотехніку та ігрові прийоми, спрямовані на розвиток мислення, уяви та довільної пам՚яті.

Бесіда про зміст пісні. Дізнайтеся, як діти сприйняли текст пісні. Проговоріть, чи всі слова їм зрозумілі, які емоції в них викликають зміст і настрій пісні. Поцікавтеся, які події з особистого досвіду діти пригадали, коли слухали пісню.

Візуальний дидактичний матеріал. Супроводжуйте процес розучування пісні показом мнемокарток чи мнемотаблиць. Це можуть бути послідовні зображення персонажів пісні, предметів, явищ природи. У мнемокартках можна поєднувати зображення предметів, об’єктів та дій. Усе це допоможе закріпити в пам’яті візуальні асоціації.

Суміжні види мистецької діяльності. Проаналізуйте з дітьми кожен рядок пісні. З՚ясуйте, що в пісні сподобалося їм найбільше. Відтак запропонуйте намалювати ілюстрацію до пісні.

Усі види пам՚яті. Зорова, слухова та кінестетична/тактильна пам՚ять взаємопов՚язані. Пропонуйте дітям завдання на кшталт «Намалюй, що побачив, по пам՚яті», використовуйте мнемокартки за змістом пісні. У пригоді стануть вправи із заплющеними очима, як-от: «Хто так каже?», «Що це шарудить?»; а також вправи на визначення предметів на дотик — «Що лежить у мішечку?».

Колаж «Що було в пісні». Підготуйте картинки із зображеннями, що ілюструють зміст пісні, а також ті, що не стосуються її. Запропонуйте дітям вибрати серед усіх картинок ті, що відповідають змісту пісні. Відтак проілюструйте пісню в техніці аплікації.

Вправа «Повтори за мною». Простукайте олівцем або проплескайте долонями ритмічний малюнок пісні, а дитина нехай пов­торює за вами та одночасно промовляє склади. Розбирайте пісню по рядках і співайте a capella.

Важливо: ретельно добирайте пісні для розучування з дітьми, продумуйте репертуар. Він має бути спрямований на розвиток у дітей музичного смаку, естетичних уявлень тощо. Діти часто наспівують пісні, які випадково почули по радіо. Вони повторюють їх легко та без зусиль. Однак навряд чи можна радіти цьому, оскільки зміст таких музичних творів — не для їхнього віку. Пам՚ятайте, головне завдання музичного керівника — виховання музичної культури дитини.

Підготувала редакція журналу «Музичний керівник»