1
Січень 2022року
музично-предметне середовище
ширма для театралізації

Музична ширма: старий/новий засіб театралізації

Шукаєте спосіб дистанціювати акторів та глядачів під час карантину? Скористайтеся музичною ширмою. Дещо призабутий елемент театралізації також стане у пригоді, щоб формувати в дітей здатність до образотворення — розивати не лише музичні, а й мовленнєві, артистичні, пізнавальні здібності. Ширму можна використати і як «заставку» для дистанційних занять. Бонус до статті: сценарії казок, які розігруємо на ширмі

Олена Гніровська , вихователь-методист закладу дошкільної освіти № 10, Луцьк
Валентина Костюк , директор закладу дошкільної освіти № 10, Луцьк
Олена Цимбалюк , консультант комунальної установи ЦПРПП управління освіти Луцької міської ради

Карантин мотивує педагогів шукати нові підходи в організації життєдіяльності вихованців. Але іноді перевірені засоби художньо-естетичного розвитку дієвіші, ніж вигадані нові. Таким перевіреним засобом є музична ширма. Практика доводить, що дітям подобається слухати казки, вони завжди мріють опинитися на місці головних персонажів за ширмою.

Головними персонажами наших казок на ширмі, окрім іграшок-ляльок та іграшок-рукавичок, є дитячі музичні інструменти та іграшки, що звучать (див. Додатки 1, 2).

Музична ширма відрізняється від звичайної наявністю кишеньок та віконечок, які дають змогу дітям демонструвати певні рухові дії з музичними інструментами та іграшками. Розміри ширми залежать від призначення, мети використання, способів організації діяльності та кількості глядачів.

Які здібності дітей допомагає розвивати

Коли діти розігрують казки на ширмі, то в такий спосіб розвивають:

  • сприйнятливість до звуків;
  • виразність у грі на найпростіших інструментах;
  • уміння розрізняти звучання;
  • слухові уявлення;
  • відчуття ритму, тембру, динаміки;
  • самостійність, уважність, організованість;
  • уміння самостійно застосовувати отримані знання в повсякденному житті.

Музична ширма дає змогу поєднати в собі декілька видів мистецтва: театральне, хореографічне та музичне. Малюки природно пізнають і перетворюють світ через гру, рухи, пісню — її мелодію і слова. Тому в нашому закладі музична ширма присутня на багатьох святах, розвагах, музичних заняттях, під час індивідуальної та гурткової роботи. Музична ширма буде доречною, щоб індивідуально музикувати дітям у години дозвілля, колективно виконувати пʼєси в дитячому оркестрі під час театралізованих постановок тощо.

Музичні інструменти можна замінювати музичними іграшками. Це розширює доступність гри в різних умовах — як на заняттях із педагогом, так і в самостійній грі дітей із власної ініціативи. Міні-ширму можна створити й удома з підручних матеріалів.

Як ранжирувати інструментарій залежно від віку дітей

Спілкуватися з музичними інструментами заохочуємо дітей із раннього віку, коли залучаємо до елементарного музикування на барабані, дзвіночках, бубенцях та різних шумових інструментах. А от грати на дитячих музичних інструментах відповідно до чинних програм навчаємо уже в середній та старшій вікових групах.

У роботі з дітьми раннього віку застосовуємо брязкальця, дзвіночки, бубон, барабан, різні органчики. Усі вони звучать м’яко та негучно. Згадані іграшки ховаємо за ширмою або в її кишеньках. Мотивуємо дітей емоційно відгукуватися на звук під час театралізованого дійства.

Дітей у молодшій віковій групі ознайомлюємо з маракасом, барабаном, бубном, тріскачкою, ложками, металофоном і трикутником. Навчаємо правильно тримати інструменти та заохочуємо набувати елементарних навичок гри на них. Формуємо основи глядацької та виконавської культури, поступово залучаємо дітей фрагментарно виконувати ролі.

У середній групі вже навчаємо дітей грати на металофоні, відтворювати ритмічний рисунок співаночок, побудованих на одному звуці. Так дітям легше зосередити увагу на точному виконанні прийомів гри. Мотивуємо дітей активно брати участь у спектаклях, закладаємо основи персонажоведення.

Дітей старшої вікової групи ознайомлюємо з дитячими струнними та народними інструментами, розвиваємо вміння передавати нескладний ритмічний рисунок на ударних та шумових інструментах; формуємо навички гри в оркестрі, навчаємо вільно діяти з різними музичними інструментами.

Створювати шум — дитяча потреба та цікаве дійство водночас. Цей спосіб допомагає легко та невимушено перейти до розучування та постановки вистав на музичній ширмі, закладає основу театрального образотворення. Для цього своєрідного шумового розігрування додаємо ще й фонову музику. Вона створює необхідний настрій.

Як дистанційно долучити до творчості батьків

Музична ширма під час карантину допомагає нам вибудувати партнерську взаємодію з батьками дітей. Ось лише деякі із завдань, що їх реалізували батьки:

  • виготовили атрибути, декорації для казки;
  • створили шумові інструменти та придумали про них цікаву історію, записали її на відео;
  • зробили відеовідгук після того, як переглянули виставу;
  • підготували афіші, програмки для спектаклів;
  • створили мінібіографію кожного музичного інструмента;
  • закріпили на «домашній ширмі» основи персонажоведення;
  • повправляли дітей у звуконаслідуванні мелодій барабана, дзвіночка тощо;
  • створили образи музичних інструментів із предметів ужитку: віник — гітара, скрипка; каструля — барабан тощо;
  • підготували онлайн-виставку виготовлених шумових інструментів;
  • організували комп’ютерний квест, пов’язаний із музичними інструментами.

Педагоги часто записують спектаклі на відео та розміщують ролики на сайті закладу для домашнього перегляду. А ще — для дистанційної роботи готують матеріали для ігор з дітьми у формі тренінгових завдань, надсилають їх батькам вихованців закладу електронною поштою, розміщують на будь-яких онлайн-ресурсах — у фейсбуці, вайбері тощо. Обов’язково просять про зворотний зв’язок. Наприклад, даємо завдання: «Звучання якого музичного інструмента найбільше сподобалося? Намалюй його; відтвори мелодію, яку грав маракас, дзвіночок, металофон тощо». Просимо батьків надсилати відповіді у вигляді фото- та відеоповідомлень.

Отже, музична ширма допомагає розкрити не лише яскраві типажі музичних інструментів як казкових персонажів, а й акторські та музичні здібності дітей. Музична ширма поєднує рухову та мовленнєву активність дошкільників, інструментальний супровід, спів, імпровізацію, а значить, забезпечує практичну реалізацію сучасних підходів і завдань музичного виховання.

Додаток 1

Сценарій казки на музичній ширмі для дітей старшої групи

Про музичні інструменти та Сіру Мишу

ДІЙОВІ ОСОБИ:

  • Панна Музика;
  • Сіра Миша;
  • Кіт;
  • Сопілочка;
  • Кобза;
  • Бандура;
  • Барабан;
  • Бубон;
  • Скрипка.

ДЕКОРАЦІЇ ТА РЕКВІЗИТ:

  • білі рукавички;
  • дитячі музичні інструменти (або бутафорні) — сопілка, кобза, бандура, барабан, бубон, скрипка;
  • диски із записами мелодій;
  • ляльки кота, миші, Панни Музики з театру рукавичок;
  • музична ширма.

ХІД:

На ширмі почергово з’являються музичні інструменти, чути їхнє звучання в записі. З’являється Панна Музика в супроводі ніжної мелодії.

Панна Музика:
Я — Музика вкраїнського народу.
Моя історія налічує віки.
Мій голос схожий на джерельну воду,
Для всіх я лину залюбки.
Сьогодні вільна я, мандрую світом,
Усім співаю про свій край,
Мене шанують і дорослі, й діти,
І голос мій дзвенить, як водограй.

Сіра Миша:
Пі-пі-пі — завадить музиці готова,
Щоб не звучали її нотки знову.
Хоч маленька я істота,
Погризу швиденько ноти.
Інструменти попсую,
Шуму-гаму нароблю.

Звучить аудіозапис. Миша гризе інструменти — «хрум-хрум-хрум».

Панна Музика:
Що я чую, щось не так?
Це якийсь недобрий знак!
Хтось гризе і шурхотить,
Треба інструменти захистить!
Покличу я Кота на допомогу
Та підкажу йому дорогу.

Кіт: Я обурений до краю!
Допомогу обіцяю! Няв-няв!

Сопілка:
З бузини, з ліщини, з клена
Брали гілочку зелену.
І сопілочка готова —
Лине музика чудова!

Лине мелодія сопілки. Звучить аудіозапис, як Миша гризе — «хрум-хрум-хрум».

Сопілка: Ой! Хто мене гризе, кусає?!
Порятуйте, я благаю!

Кіт наздоганяє Мишу, вона тікає в нірку — проріз у ширмі.

Кобза і Бандура:
Ми — Кобза і Бандура, як сестра і брат,
В нас народна дума і козацький гарт.
Кобза і Бандура —щирі і святі,
Душі в нас співочі, струни золоті.

Лине мелодія кобзи та бандури. Звучить аудіозапис, як Миша гризе — «хрум-хрум-хрум».

Кобза і Бандура:
Ой! Хто нас гризе, кусає!
Порятуйте нас, благаєм!

Кіт наздоганяє Мишу, вона тікає в нірку — проріз у ширмі.

Барабан:
Я — Барабан, відомий всюди,
Барабанять здавна люди.

Лунає мелодія барабану.Звучить аудіозапис, як Миша гризе — «хрум-хрум-хрум».

Барабан:
Ой! Рятуйте, поспішайте!
Згинуть ви мені не дайте!

Кіт наздоганяє Мишу, вона тікає в нірку — проріз у ширмі.

Бубон:
Гей, я — Бубон голосистий,
Ні на мить не дам присісти!

Лунає мелодія бубна. Звучить аудіозапис, як Миша гризе — «хрум-хрум-хрум».

Бубон: Ой! І мене вже хтось кусає,
Я на поміч погукаю.
Рятуйте!

Кіт наздоганяє Мишу, вона тікає в нірку — проріз у ширмі.

Скрипка:
А як скрипка заспіває,
Голос ніжно ллється,
Все навколо оживає
І душа сміється!

Лунає мелодія скрипки. Звучить аудіозапис, як Миша гризе — «хрум-хрум-хрум».

Скрипка:
Ой! Рятуйте, поспішайте!
Згинуть ви мені не дайте!

Кіт нарешті ловить Мишу.

Кіт:
Ах ти, Мишко-сіроманко,
Все гризеш тут спозаранку!
Інструменти ти не псуй,
Краще стань і потанцюй.

Звучить запальна мелодія, Миша танцює. Звучить мелодія скрипки й фортепіано, Миша відпочиває.

Миша:
Потанцювала й відпочила залюбки,
Мелодії звучали тут на всі смаки.
І музику я встигла полюбити
Та ще й з душею відпочити.
Нехай же музика завзято
Лунає завжди в кожній хаті,
Нехай оселиться в серцях
Й летить дзвінкоголосий птах.
Нехай усіх нас об’єднає,
Жити й дружить допомагає!

Панна Музика:
Мої інструменти, я вас поважаю
У скруті ніколи я вас не лишаю.
Станьте дружно ви у коло,
Звеселіть усе довкола.
Хай лине пісня понад краєм,
Нехай душа у всіх співає.
Нехай музичне джерело
Несе всім радість і добро!

Лунає спільна мелодія або пісня.

Додаток 2

Сценарій казки на ширмі для дітей середньої групи

Про крамницю музичних інструментів

ДІЙОВІ ОСОБИ:

  • Директор магазину;
  • п’ятеро Покупців;
  • Диригент.

ДЕКОРАЦІЇ ТА РЕКВІЗИТ:

  • білі рукавички;
  • дитячі музичні інструменти — бубон, дзвіночок, трикутник, сопілка, маракас;
  • диски із записами мелодій;
  • ляльки чоловіка і жінки з театру рукавичок — Директор магазину, Диригент;
  • музична ширма.

ХІД:

Директор магазину з’являється на музичній ширмі.

Директор: Дінь-ділінь, дінь-ділінь!
Відчиняю магазин.
Крамниця — незвична,
Крамниця — музична.
Всіх, хто любить грати,
Прошу в гості завітати!
Диво починається,
Крамниця відчиняється!
(за Наталією Сердюченко)

Покупці збираються біля крамниці. На полицях викладені різноманітні музичні інструменти.

Покупці (по черзі):
До крамниці завітаєм,
Інструменти тут придбаєм.
Щоб оркестр нам свій створити,
Варто інструментам в мирі жити.
Інструменти стануть в ряд,
Під лінійку на парад.
Будем грати залюбки,
Веселіться, малюки!

Біля крамниці з’являється Диригент із паличкою в руці.

Диригент: Мрія збудеться моя,
Диригентом стану я.
Різна музика чудова
Зазвучить, неначе нова.
Магазин не ігноруйте —
Інструменти всі купуйте.

Директор магазину:
Я товар чудовий маю,
Тож на покупців чекаю.
Гроші ходять тут такі:
Це загадки непрості.
Хто загадки відгадає —
Інструменти той придбає.

Продавець: Загадку відгадайте,
Інструмент придбайте.
Він як квітка називається,
Гарним дзвоном заливається.
Відгадайте і придбайте!

Перший Покупець:
Це дзвіночок! Я впізнав
І його собі придбав.
Ця мелодія привітна —
Наче квіточка, тендітна.

Перший Покупець демонструє гру на дзвіночку.

Продавець:
Другий інструмент придбайте
І його ви відгадайте.
Має форму кола він
Та чудовий диво-дзвін.
Барабан йому за брата,
В танці любить він кружляти.

Другий Покупець:
Я цей інструмент впізнав,
Бубон дуже гарно грав.
Бубенці його дзвенять,
Всіх довкола веселять.

Другий Покупець демонструє гру на бубні.

Продавець:
Третій інструмент придбайте,
Як він зветься — відгадайте.
У нього три куточки,
​​​​​​​Він грає, як дзвіночки.

Третій Покупець:
Інструмент купити час,
​​​​​​​Трикутник гратиме для вас!

Третій Покупець демонструє гру на трикутнику.

Продавець:
В магазині — все для вас,
Четвертий лот продати час.
Ще недавно бузиною
Росла собі попід горою.
Дірочок багато має,
Ніжний звук навкруг лунає.

Четвертий Покупець:
Відрізали гілочку
​​​​​​​І зробили сопілочку!

Четвертий Покупець демонструє гру на сопілці.

Продавець:
Багато інструментів маю,
На щедрих покупців чекаю.
Інструмент цей має ніжку,
Потрясіть ви ним хоч трішки.

Пʼятий Покупець:
Маракас — впізнав я враз,
​​​​​​​Хай заграє він для вас.

Пʼятий Покупець демонструє гру на маракасі.

Директор магазину:
Ви приходьте у крамницю,
Не одна тут таємниця.
Треба, друзі, поспішити,
Дружно наш оркестр створити.

Диригент:
Вас вітає світ музичний,
Динамічний і ритмічний,
Щоб звучати і радіти,
Щоб в нім дружно-дружно жити.
Ми заграємо для вас,
​​​​​​​Наш оркестр — це просто клас!

Диригент керує оркестром.

Директор магазину:
Ось настав прощання час,
Дружно скажемо всі враз:
«Зустріч закінчилася,
​​​​​​​Крамниця — зачинилася!».