1
Січень 2022року
сценарії свят і розваг
пізнавальна розвага

Падав сніг на поріг

Тримайте сценарій розваги, під час якої діти досліджують, чому сніговий пиріжок із відомого віршика розтанув. За допомогою ігор та імпровізаційних завдань вони дізнаються про сніг і його властивості, порівняють сніг із борошном, зроблять штучний сніг, а наостанок поласують уже справжньою випічкою

Тетяна Вусик , музичний керівник, вихователь-методист дошкільного навчального закладу № 8 «Барвінок», керівник методичного об’єднання музичних керівників, м. Жмеринка, Вінницька обл.

Сценарій пізнавальної розваги для дітей середньої групи

Сценарій розваги побудували на вірші Платона Воронька «Падав сніг на поріг». Він лейтмотивом проходить крізь усе дійство. Головний персонаж вірша — кіт. Отже, діти перетворюються на маленьких кошенят-дослідників і зʼясовують, чи можна ліпити та їсти пиріжки зі снігу. До веселої компанії приєднується Сніговичок, також зроблений зі снігу. Разом із дітьми він танцює та співає. А діти на знак вдячності показують йому театр рукавичок і будують затишний зимовий будиночок. Про всі снігові пригоди по порядку — далі.

Натисніть на стрілочку,

щоб ознайомитися
зі змістом розділу

ХІД:

Музичний керівник вітається з дітьми, звертає увагу на сліди на підлозі, намальовані білою фарбою або ж вирізані з білого паперу й прикріплені на двосторонній скотч. Звучить спокійна музика.

Музичний керівник:
Як гарно навколо!
Все вкрилось кругом
Пухнастим та чистим
Блискучим сніжком.
(Наталя Забіла)

День надворі білий-білий,
Біле все навкруг, —
Наче лебеді летіли
І губили пух...
Білий коник спозарання
Білим шляхом біг...
Притягнув на білих санях сніг.
(Марія Хоросницька)

Дивіться, тут хтось походив по сніжку й залишив сліди. Нумо підемо й пошукаємо, куди ж приведуть ці сліди.

Діти йдуть по слідах і приходять до снігової кучугури-ширми білого кольору. Вихователь заходить за ширму та перетворюється на Кицю: швидко малює носика з вусиками, надягає вушка та рукавички, виходить до дітей, нявчить, вітається.

Музичний керівник: Діти, та це ж Киця тут ходила. А ви хочете теж перетворитись на кошенят? (Так!)

Вихователь пропонує дітям зайти за снігову кучугуру-ширму та перетворитися на кошенят. На тлі чарівної музики за ширмою відбувається «перетворення» дітей: вихователі надягають на всіх приготовлені вушка й розмальовують носики, вусики. По черзі з-за ширми зʼявляються кошенята.

Музичний керівник («дивується»): Одне кошенятко, ще одне, ще одне — багато кошенят!

Падав сніг на поріг,
Кіт зліпив собі пиріг.
Поки смажив, поки пік,
А пиріг водою стік.
Кіт не знав, що на пиріг
Треба тісто, а не сніг.
(Платон Воронько)

Діти за мнемотаблицею повторюють вірш.

Дослід зі сніговими пиріжками

Музичний керівник звертає увагу дітей, що біля ялинки лежать пиріжки, зліплені зі снігу. Пропонує дітям дослідити, чому в котика розтанув такий само пиріг.

Досліджуємо сніг. Який він? Холодний, білий, тане від тепла рук.

Відтак музичний керівник пропонує дітям дослідити традиційний продукт для випікання пирогів — борошно.

Досліджуємо борошно. Яке воно? Біле, сипуче, залишає сліди на руках, добре ліпиться, коли в нього додати води.

Діти доходять висновку, що пиріжки треба ліпити з тіста, а не зі снігу.

Діти розказують чистомовки за змістом вірша.

Діти (разом):
Но-но-но — у засіках борошно.
Чу-чу-чу — пиріжків я напечу.

Музичний керівник:
Зимонько, голубонько,
В білім кожушку,
Любимо ми бігати
По твоїм сніжку.
(Лідія Забашта.)

Нумо згадаємо пісеньку про сніжок.

Діти виконують тематичну пісню за вибором музичного керівника.

Музичний керівник: Так, сніжок — це й справді диво! Ви ще не забули віршика про котика, що ліпив пиріг зі снігу, з якого ми все починали? Нумо за допомогою звуків нашого тіла повторимо його.

Діти ритмодекламують вірш «Падав сніг на поріг», супроводжують його «звучними жестами».

Музичний керівник: А з чого ж складається сніг? (Орієнтовні відповіді дітей.) Правильно, зі сніжинок! А зараз я вам читатиму оповідання про сніжинки, а ви озвучте його за допомогою музичних інструментів, як справжні музиканти.

Як дзвенять сніжинки

(озвучення оповідання Василя Сухомлинського музичними інструментами та предметами)

Музичний керівник читає таємничим стишеним голосом:

«Це було темного зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. (Глісандо на металофоні.) Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі. (Струсити скляні палички, причеплені на дитячому вішачку.)

Раптом із півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. (Шелестіти султанчиками-шурхотунчиками з білого гофрованого паперу.)

Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. (Тихенько грати на трикутничку.) Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу.

Я прислухаюсь до тихого снігопаду й чую ніжний дзвін. (Грати тихенько на металофоні.) Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої торкається срібний молоточок. (Ударяти паличкою від трикутника по кришталевому фужеру.)

Що воно дзвенить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте в нас на подвірʼї. Вслухаюся й дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до другої, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять.

(Дзвенять маленькі дзвіночки.) Аж місяць прислухається.

На звук дзвіночків приходить Сніговичок. Діти разом із ним виконують імпровізований танок у супроводі пісні «Сніговичок». Відтак діти виготовляють зі Сніговичком штучний сніг. Доходять висновку, що штучний сніг — холодний, також ліпиться, розсипається, дуже схожий на справжній.

Штучний сніг із крохмалю

Вам знадобиться:
• 100—150 г дитячої олійки або рослинної олії;
• 500 г картопляного чи кукурудзяного крохмалю.

Змішайте інгредієнти в невеликому контейнері. Олію додавайте порціями, перевіряючи на дотик, чи вистачить. Сніг має бути сухим і розсипчастим, але при цьому добре ліпитися.

Готується за 5 хвилин!
Нешкідливий для шкіри!
Хрумтить як справжній сніг!
Дуже ніжний, не прилипає до рук!
Без запаху!
Зберігається кілька днів у холодильнику!

Штучним снігом можна наповнити зимову сенсорну коробку, прикрасити новорічну саморобку, або просто грати й ліпити сніжки та сніговиків.

Музичний керівник:
Падав сніг,
Падав сніг —
Для усіх, усіх, усіх,
І дорослих, і малих,
І веселих, і сумних.

Нумо покажемо під музику, як падає та кружляє сніжок, заводить свій танок.

Дітям пропонують на вибір білі стрічки, шарфики та хустинки, білий ялинковий дощик. Вони виконують пластичну імпровізацію під аудіозапис п’єси «Сніг танцює» Клода Дебюссі (Claude Debussy).

Сніговичок: Я лечу, лечу, лечу —
Накатаюсь досхочу.
Все униз, униз, униз —
Мимо сосен і беріз.
Я веду, веду, веду 
Саночки на поводу,
Бо з гори санки летять,
А на гору — не хотять...
(Григорій Бойко)

Нумо покатаємось на «санчатах» — незвичних, музичних!

Гра з клавесами «Санчата»

(із досвіду Юлії Деркач)

Їдем на санчатах, тра-ля, тра-ля-ля,
(імітувати їзду на санчатах)
Пада сніг лапатий, тра-ля-ля-ля-ля,
(крутити паличками перед собою)
Повторити попередні рядки та дії

А коники: цок-цок-цок,
(стукати правою паличкою по лівій)
А коники: цок-цок-цок,
(стукати лівою паличкою по правій)
А коники: цок-цок-цок,
(стукати паличками одна об одну перед собою)
Впали діти у сніжок! У-у-ух!
(нахилитися набік та вигукнути)

Музичний керівник:
Ой, летять, летять сніжинки
На будинки, на ялинки,
На дороги, на поля —
Біла-біла вся земля.
(Григорій Бойко)

Зараз ми тобі, Сніговичку, зробимо друзів- сніговичків.

Діти надягають білі рукавички з кольоровими очками. Разом із музичним керівником показують театр рукавичок.

Сніговичок (пританцьовує від радості): Як весело з вами! А допоможіть мені, будь ласка, збудувати сніговий будиночок!

Під веселу музику або «Снігову пісеньку» діти з дорослими «будують» для Сніговичка будиночок за допомогою коробок, пофарбованих у білий колір або ж мʼяких тканинних «цеглин». У кінці будівництва читають вірш.

Музичний керівник:
Снігобуд! Снігобуд!
Наробили ми споруд
Носить сніг дітвора —
У дворі росте гора.
З снігу робимо цеглини,
Кладемо високі стіни.
Ти замерз? Ану ходім
Будувати сніжний дім!
(Григорій Бойко)

Сніговичок захоплено обдивляється будиночок, стрибає біля нього, плеще.

Сніговичок: Мені стало у вас спекотно!

Музичний керівник: А ми на тебе подмухаємо!

Гра зі Сніговичком

(автор Світлана Дерда)

Сніговик-сніговичок!
(діти стоять навколо Сніговичка)
Льодяний в тебе бочок. (показують боки)
Жарко тобі тут у нас. (махають на себе руками)
Рятувати тебе час! (погрожують пальчиками)
Ми до тебе підійдемо. (підходять)
Усі дмухати почнемо. (дмухають)
Один-два-три, швидше нас тепер лови!
(тікають, Сніговичок наздоганяє)

Сніговичок: Дякую, я вже охолодився!

Музичний керівник: Сніговичку, малята-кошенята хочуть із тобою намалювати снігову картину.

Під аудіозапис «Сніг танцює» діти з дорослими малюють білою фарбою на харчовій плівці. У кінці розваги — сюрпризний момент! Для всіх дітей Киця (вихователь групи) приносить справжні пиріжки.